Har två spännpapptak i två sovrum. Tyvärr sitter det massor med fula treetex skivor spikade på dem...om jag river ner skivorna - går det att laga spikhålen? Ex med rivet tidningspapper o tapetklister? Eller blir det bara fult? Vad ska jag måla med för färg ovanpå ev lagningar? Slipa?

Alt är att låta skivorna sitta kvar o bara måla...

Hoppas att någon här har lyckats laga!
 
Vi har lappat o lagat ganska stora hål i vårt spännpapptak. Vi tog venligt tunt kvällstidningspapper (använde en sida med en annons som det var ganska mycket vitt i, så att det inte skulle lysa igenom några bokstäver) och sen rev vi två små papperscirklar till varje hål. Klistrade fast dessa med tapetklister, lite förskjutna så det blev extra mjuka övergångar, och sen gör de rivna kanterna att det inte syns så mycket. Och sen målade vi hela taket.

Lätt som en plätt, och blev riktigt bra. Funkar säkert med längre remsor också. Visst syns det lite att det är lagat om man tittar noga, men jag tycker inte att lagningar skämmer om de är fint gjorda - tvärtom nästan.
 
globestar skrev:
Har två spännpapptak i två sovrum. Tyvärr sitter det massor med fula treetex skivor spikade på dem...om jag river ner skivorna - går det att laga spikhålen? Ex med rivet tidningspapper o tapetklister? Eller blir det bara fult? Vad ska jag måla med för färg ovanpå ev lagningar? Slipa?

Alt är att låta skivorna sitta kvar o bara måla...

Hoppas att någon här har lyckats laga!
Om pappen är i alltför dåligt skick så är det faktiskt inte så dyrt eller svårt att spänna nytt. Jag gjorde det för några månader sedan i mitt hus. Har inte hunnit måla än men det blir verkligen riktigt snyggt. Om man bara är två pers och har lite tålamod så går det bra! Köpte papp och nubb på Gysinge men man kan säkert köpa på andra ställen också.

Ceiling

Bilderna visar hur det var innan pappen var torr. Alla veck och ojämnheter försvinner när det torkar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.