Hej, har ett hus byggt 84 i göteborg med limträbalkar som är genomgående och som bär upp taket, efter 20 år i huset och målat ändarna regelbundet upptäckte vi att det ruttnat under färgen när jag skrapade lite. Är det någon som lagat denna typ av skada eller har tips på någon som gör detta, ska man göra det själv eller bör man anlita en byggfirma? Jag har skrapat ut mycket av det rötskadade och tänkte först bara limma in nytt trä, fel?
 
  • Närbild av en limträbalks ände vid ett tak, där ruttet trä har skrapats bort för att visa rötskadan under färgen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttnad limträbalk vid husfasad, där mycket av rötskadan har skrapats bort, vilket avslöjar skadade träområden under färgen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej
Det dåliga trät är ju mest dökött som inte bär så mycket/inget alls.
Såga du bort det dåliga och limma/spika dit nytt som du plåtskor efter rötskyddsbehandling.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det dåliga trät är ju mest dökött som inte bär så mycket/inget alls.
Såga du bort det dåliga och limma/spika dit nytt som du plåtskor efter rötskyddsbehandling.
/Workingclasshero
Tack för bra tips 🙏
 
Ja, det viktigaste måste ju vara att först bli av med fukt och dåligt trä, för att sedan framförallt skydda ändträet.

Mer drastiskt ingrepp hade kanske varit att även snedsåga dem lite för ytterligare skydd? Eller blir det fult kanske?
 
  • Gilla
John2019 och 1 till
  • Laddar…
E Emilito skrev:
Ja, det viktigaste måste ju vara att först bli av med fukt och dåligt trä, för att sedan framförallt skydda ändträet.

Mer drastiskt ingrepp hade kanske varit att även snedsåga dem lite för ytterligare skydd? Eller blir det fult kanske?
Snedsåga kan t.o.m. bli snyggare än rakt, har nu sett en granne som snedsågat sina lite, tack för bra idé! 👍🏻
 
E Emilito skrev:
Ja, det viktigaste måste ju vara att först bli av med fukt och dåligt trä, för att sedan framförallt skydda ändträet.

Mer drastiskt ingrepp hade kanske varit att även snedsåga dem lite för ytterligare skydd? Eller blir det fult kanske?
Jag kan verkligen hålla med här.
Men var försiktig med att ändra formspråket!
Ja det är enklare.
Ja, förmodligen snyggare.
Ja, längre livslängd.
Formspråket ändras till det sämre, vet ej......
Skissa lite och kolla runt innan åtgärd är mitt tips.
/W
 
  • Gilla
John2019
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag kan verkligen hålla med här.
Men var försiktig med att ändra formspråket!
Ja det är enklare.
Ja, förmodligen snyggare.
Ja, längre livslängd.
Formspråket ändras till det sämre, vet ej......
Skissa lite och kolla runt innan åtgärd är mitt tips.
/W
Tack för tanken kring formspråk, skall photoshoppa lite på mina husbilder och se, grannhuset har snedsågade balkar, kanske ska kopiera vinkel? Frågan är om man skall klä med plåt eller bara impregnera med rötskyddsmedel och olja?
 
Jag hade en motsvarande rötskadad balk under min altan. Gick ej att se skadan under färgen. Tog bort de rötskadade delarna på en längd av ca 1,5 m, limmade in nytt virke och förstärkte med plyfa på båda sidor. 4 år senare var rötskadan tillbaka. Fick byta hela balken. Nu endast färg på ändträet, oljad i övrigt.
Din balk bär sannolikt den yttre takstolen. Förslaget med att snedkapa låter förnuftigt, impregnera och olja träet, samt skydda ändträet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F FolkeF skrev:
Jag hade en motsvarande rötskadad balk under min altan. Gick ej att se skadan under färgen. Tog bort de rötskadade delarna på en längd av ca 1,5 m, limmade in nytt virke och förstärkte med plyfa på båda sidor. 4 år senare var rötskadan tillbaka. Fick byta hela balken. Nu endast färg på ändträet, oljad i övrigt.
Din balk bär sannolikt den yttre takstolen. Förslaget med att snedkapa låter förnuftigt, impregnera och olja träet, samt skydda ändträet.
Tack! Det låter som en bra plan 👍🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.