Jag har precis reparerat impellern i diskmaskinens cirkulationspump. Beskrivning kommer senare om reparationen visar sig hålla.
Mitt problem är att packningen i pumpen verkar ha blivit lite skadad och lite vatten läcker ut.
Det är den svarta dubbelpackningen i ytterkant på bilden. Den sluter tätt mot in och utsidan på ett rostfritt rör som pressas in.
Då jag tror packningen är svår att få tag på skulle jag vilja försöka laga den. Helst med någon massa som gör att jag kan ta isär igen.
Tänker att Unigum kanske skulle funka, men vill ha något som är livsmedelsgodkänt, vilket Unigum inte verkar vara. Glidex kanske kan täta lite, men känns lite för mjukt?
Mitt problem är att packningen i pumpen verkar ha blivit lite skadad och lite vatten läcker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är den svarta dubbelpackningen i ytterkant på bilden. Den sluter tätt mot in och utsidan på ett rostfritt rör som pressas in.
Då jag tror packningen är svår att få tag på skulle jag vilja försöka laga den. Helst med någon massa som gör att jag kan ta isär igen.
Tänker att Unigum kanske skulle funka, men vill ha något som är livsmedelsgodkänt, vilket Unigum inte verkar vara. Glidex kanske kan täta lite, men känns lite för mjukt?
Silikonfett kommer inte laga någon packning eller stanna kvar särskilt länge. Du behöver något som härdar.L Lilllen skrev:
Duger det inte med vanligt silikon?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...og-och-spackel/silikon/akvariesilikon-000154/
Tack för svar! Helst hade jag ju haft något som går att ta isär igen ifall min lagning av impellern inte skulle hålla. Packningen är inte helt trasig, bara lite naggad.Peter2400 skrev:
Håller med om att vanligt tunt silikonfett nog inte skulle funka, Men det är detta i beskrivningen som gjorde att jag tänkte att det kanske är tillräckligt segt/hårt:
”Speciellt silikonfett för användning som tätningsmedel och smörjmedel”
Verkar alltså gjort för att täta, inte bara smörja?
”Hög effektivitetsgrad tack vare utmärkt vidhäftning på alla material”
Vidhäftning låter som något bättre än bara smörja?
Sedan följande stycken tagna från recensioner:
”reapplied the new grease around both the double rubber rings of the brew filter and then in the filter cavity. It now moves freely and easily. Machine now working better. No leaking underneath brew unit anymore. This grease seems to have done the trick.”
Dessa är från en negativa reviews, men låter bra för mitt bruk:
”Silicone is hard and sticky”
”Extremely thick and sticky”
Redigerat:
När jag studerade packningen noggrannare så såg det ut som att stålröret hamnat helt fel. Försökte då ta ur packningen ur plastdelen och efter lite pill så gick det.
Undersökte insidan av packningen och totalt sett så såg den inte så farligt skadad ut ändå. Huvudproblemet var nog just att inte stålröret gått in som det skulle. För att slippa det problemet igen trädde då på den på stålröret istället. Då gick allt mycket lättare att få ihop:
Nu är diskmaskinen inne på sin andra disk utan att verka läcka. Beställde silikonet ovan från Amazon, men som det ser ut nu kommer jag inte behöva det.
Logga in
Skapa konto
Undersökte insidan av packningen och totalt sett så såg den inte så farligt skadad ut ändå. Huvudproblemet var nog just att inte stålröret gått in som det skulle. För att slippa det problemet igen trädde då på den på stålröret istället. Då gick allt mycket lättare att få ihop:
Logga in
Skapa konto
Nu är diskmaskinen inne på sin andra disk utan att verka läcka. Beställde silikonet ovan från Amazon, men som det ser ut nu kommer jag inte behöva det.