Hej
Har en altandörr på balkongen som är murken, så pass att hela fönstret sitter löst
Är dock inte så sugen på att köpa en ny med karm då karmen är inputsad och huset är målat för något år sedan. Dessutom är rummet innanför relativt nyrenoverat
Finns det någon bra lösning på att laga den?
Är framförallt tvärliggaren under fönstret som är murken samt en del av den vänstra regeln. I höjd med handtaget.
Funderar på att tillverka en täckskiva av formplyfa med lite limmad frigolit på att sätta så länge skruvad mot karmen, plocka ner dörren, öppna den och se om det går att laga - eller eventuellt om man skall tillverka en ny ”framsida” med gamla delen som mall.
Alternativ gör en helt ny dörr med gamla som mall samt sätta isolerglas istället då och ”riktiga” spröjs.
Någon som gjort något liknande?
Eller det är enklare att bara köpa en ny dörr och putsa in den
Har en altandörr på balkongen som är murken, så pass att hela fönstret sitter löst
Är dock inte så sugen på att köpa en ny med karm då karmen är inputsad och huset är målat för något år sedan. Dessutom är rummet innanför relativt nyrenoverat
Finns det någon bra lösning på att laga den?
Är framförallt tvärliggaren under fönstret som är murken samt en del av den vänstra regeln. I höjd med handtaget.
Funderar på att tillverka en täckskiva av formplyfa med lite limmad frigolit på att sätta så länge skruvad mot karmen, plocka ner dörren, öppna den och se om det går att laga - eller eventuellt om man skall tillverka en ny ”framsida” med gamla delen som mall.
Alternativ gör en helt ny dörr med gamla som mall samt sätta isolerglas istället då och ”riktiga” spröjs.
Någon som gjort något liknande?
Eller det är enklare att bara köpa en ny dörr och putsa in den
Vi köpte huset för ett år sedan och den var redan då kass, alla andra dörrar och fönster är ok. Originaldörr är det inte, troligen insatt någon gång på 60-talet när huset renoverades omfattande, men den har ändå sin charm på något vis. Spröjsen är dock inte äkta utan det är bara inlagt fuskspröjs mellan rutorna
Om du är lite händig och har verktygen som krävs är det inte speciellt svårt att göra en ny yttre del, jag har gjort en helt egen altandörr som jag tillverkade i min lilla snickarbod på ca 15kvm. Fräste tom egna riktiga spröjs och skar glaset själv, nu har den suttit uppe sedan semestern så det ska bli spännande att se hur den klarar vintern.
Jag fixade en dörr för några år sedan genom att ta bort ytterdelen, sågade till en skiva med spårad plywood och gjorde egna lister runt fönstret.
Den spårade plywooden var av lite ädlare träslag för utomhusbruk.
Den spårade plywooden var av lite ädlare träslag för utomhusbruk.
Hej
Har ni några bilder?
Jag tänkte gör så att jag delar dörren och skruvar på en tillfällig plyfaskiva som utvändigt skydd
Sen kan jag i någorlunda lugn och ro reparera ytterdelen i garaget, eller i värsta fall har den som mall för en ny ytterdel
Så får det bli
Har ni några bilder?
Jag tänkte gör så att jag delar dörren och skruvar på en tillfällig plyfaskiva som utvändigt skydd
Sen kan jag i någorlunda lugn och ro reparera ytterdelen i garaget, eller i värsta fall har den som mall för en ny ytterdel
Så får det bli
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden