Laga kapad ljusslinga?
Vår ljusslinga har gått av mellan två dioder. Det är tre kablar längs slingan men det är bara två av dem som har gått av, dvs de mellan dioderna. Återledaren (?) är hel och fungerar. Jag testade temporärt sätta ihop kablarna och då lyser hela slingan, annars lyser inget. Kan jag som okunnig göra något här? Laga den? Stoppa den där? Slingan är 100 m lång och tog tog timmar att sätta upp i fjol... Skulle helst inte byta ut hela. Men kan tänka mig att också stoppa den i den kapade punkten (om det är möjligt), då det bara är sista 5-10 metrarna som är kvar efter den kapade dioden.
Vår ljusslinga har gått av mellan två dioder. Det är tre kablar längs slingan men det är bara två av dem som har gått av, dvs de mellan dioderna. Återledaren (?) är hel och fungerar. Jag testade temporärt sätta ihop kablarna och då lyser hela slingan, annars lyser inget. Kan jag som okunnig göra något här? Laga den? Stoppa den där? Slingan är 100 m lång och tog tog timmar att sätta upp i fjol... Skulle helst inte byta ut hela. Men kan tänka mig att också stoppa den i den kapade punkten (om det är möjligt), då det bara är sista 5-10 metrarna som är kvar efter den kapade dioden.
Med en kabelskarv, finns enligt nedan, skarvas och efter prov fylls den med silikon i tätningarna innan dom dra till, så det pressas ut kring tamparna.
https://www.google.com/search?q=kab...AEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABD
https://www.google.com/search?q=kab...AEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABD
Svar nej med en vanlig installationkabel är dom vattentäta, men nu med så tunna kablar så måste man koppla ihop i plinten, dra till tätningen mot kroppen och innan man drar till själva tätningsmuttern så fylls det med silikon som då ska pressas ut i tätningen och komma ut i hålet på muttern, då blit det tätt. Är du med ?A arvy skrev:
Jag tror det! Jag får testa helt enkelt. Tack för hjälp!J jonaserik skrev:Svar nej med en vanlig installationkabel är dom vattentäta, men nu med så tunna kablar så måste man koppla ihop i plinten, dra till tätningen mot kroppen och innan man drar till själva tätningsmuttern så fylls det med silikon som då ska pressas ut i tätningen och komma ut i hålet på muttern, då blit det tätt. Är du med ?