Jag bygger badrum i källaren och ska laga innertaket enligt bild. Det är lågt i tak (1,9m) och i det utrymme som duschen skall hamna.

Jag är väl medveten om riskerna med detta.

Men jag undrar vilken produkt ni rekommenderar att jag ska använda för att laga innertaket för att uppnå bästa möjliga resultat. Det mörka, bruna, är en stålbalk.

Skadat innertak i källare med synliga stålbalkar och gipsplattor, före reparation, med träram i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett liknande projekt jag skjuter framför mig. Tänker köra gipsputs för att ta bort udden på källarkänsla då det blir slätare. Dock är detta ej i badrum men skulle nog prova även där.

Gipsputs är väl inte bra när det är fukt (badrum). Funderar på Ardex F5. Ingen med input?

Att putsen har lossnat just vid balken är för den har rostat och expanderat, det bör du åtgärda innan du putsar in den på nytt.
Ta fram mer av balken då detta troligen kommer att hända i hela balkens längd. Slipa eler stålborsta bort så mycket rost du kan. Pensla rostomvandlare. måla med rostskyddsfärg.
Sen kan du fundera på vilken puts du tänker använda...

J
Svårt att få det snyggt om du inte putsar om hela taket tror jag. Jag hade satt vanliga gipsskivor.

K Kontoristen7 skrev:
Att putsen har lossnat just vid balken är för den har rostat och expanderat, det bör du åtgärda innan du putsar in den på nytt.
Ta fram mer av balken då detta troligen kommer att hända i hela balkens längd. Slipa eler stålborsta bort så mycket rost du kan. Pensla rostomvandlare. måla med rostskyddsfärg.
Sen kan du fundera på vilken puts du tänker använda...
Tack
Vad är rostomvandlare för produkt?

J jalmars skrev:
Svårt att få det snyggt om du inte putsar om hela taket tror jag. Jag hade satt vanliga gipsskivor.
Nja
Takhöjden är 1,9m

J
P ptk skrev:
Nja
Takhöjden är 1,9m
Förstår. Jag föreställde mig nog en gammal 30-tals källare med träbjälklag/plank under putsen. Där blir det oftast enklare att knacka ner putsen och sätta gips och man vinner ibland t.o.m lite takhöjd på det. Men om det är betongbjälklag eller om man behöver sätta gles tappar man lite höjd förstås. Men det är en annan diskussion. Nu frågar du efter tips på puts så jag ska inte besudla tråden mer med annat. 😊

Slipat och penslat x 3 rostomvandlare från Hagmans. Om några timmar ska jag pensla rostskyddande grundfärg.

Har köpt Ardex F5, för alldeles för mycket pengar.🤔

Närbild av en vägg med tydliga sprickor, behandlad med rostomvandlare och förberedd för att målas med rostskyddande grundfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kontoristen7 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.