5 077 läst · 58 svar
5k läst
58 svar
Laga hempuleri
Sida 1 av 4
Hempularen skrev:
"Jo det är faktiskt olagligt att dra elrör, kablar etc. Om du inte är behörig (eller arbetar som anställd under en behörig elektriker)."
Men si, det tror jag inte på.
Ty, ska det inte spänningssättas med starkström, så torde det rimligen inte behöva vara olagligt.
T.ex. kan man köpa ett villalarm (12 volt), på Clas Ohlson och installera själv genom att att dra elrör, kablar etc., vilket INTE är olagligt.
Att man lär få problem, då man vill ansluta sig till en extern larmcentral, är däremot en annan sak...
"Jo det är faktiskt olagligt att dra elrör, kablar etc. Om du inte är behörig (eller arbetar som anställd under en behörig elektriker)."
Men si, det tror jag inte på.
Ty, ska det inte spänningssättas med starkström, så torde det rimligen inte behöva vara olagligt.
T.ex. kan man köpa ett villalarm (12 volt), på Clas Ohlson och installera själv genom att att dra elrör, kablar etc., vilket INTE är olagligt.
Att man lär få problem, då man vill ansluta sig till en extern larmcentral, är däremot en annan sak...
Ja, visst är det så. Du tror väl inte att det var utan orsak, som jag skrev: "så torde det rimligen inte behöva vara olagligt".spik99 skrev:
I just fallet med Clasohlsons villalarm, så kanske dock inte den risken, är särskilt stor...
"Torde rimligen inte behöva" låter kanske lite tveksamt, men det är solklart hur det är. Allt arbeta som innebär att man tänker använda det man gör i en stakströmsanläggning är behörighetskrävande. Är avsikten att INTE använda det man gör i en starkströmsanläggning, får vem som helst dra rör, spika vilken kabel som helst, koppla vilka centraler osv.
Till er som kanske inte vet
Till er som kanske inte vet
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Ja, man kan ju göra elen i en hel kåk själv lagligt, så länge avsikten inte är att spänningsätta.
//Patrik
//Patrik
Det är ju en märklig gråzon detta. Den obehörige får inte dra flexslang, spika fast dosor eller dra i kabel i flexslangen. Å andra sidan är det inte förbjudet att hantera vare sig flexslang, apparatdosor eller FK. Det blir inte ett brott förrän det går ström genom kablarna.
Frågan är då vem som begår ett brott? Den som klamrat fast slangen, eller den som gör att det går ström genom ledningarna i slangen?
Frågan är då vem som begår ett brott? Den som klamrat fast slangen, eller den som gör att det går ström genom ledningarna i slangen?
Den som klamrat kabeln eller förlagt röret !andersmc skrev:Det är ju en märklig gråzon detta. Den obehörige får inte dra flexslang, spika fast dosor eller dra i kabel i flexslangen. Å andra sidan är det inte förbjudet att hantera vare sig flexslang, apparatdosor eller FK. Det blir inte ett brott förrän det går ström genom kablarna.
Mycket klart och tydligt i 6§ i elinstallatörsförordningen.
Det är ett brott att utföra ALLA arbeten som har med starkström att göra. Drar man slangen för att låta sin vandrande pinne ha någonstans att gå så är det ok, drar man slangen för att det sen ska in kabel som ska strömsättas så är det fel, inget konstigt alls med det där. Du får sitta i en stillastående bil bakom ratten utan körkort om du inte ska köra den men så fort den startas så är det möjligt att du tänker köra och då är det olagligt. Väldigt svart eller vitt gällande installationsjobb tycker jag. Det finns väl något brottsrubricering för att förbereda för brott och det är väl där man hamnar då.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Bra liknelse!Glufsglufs skrev:Det är ett brott att utföra ALLA arbeten som har med starkström att göra. Drar man slangen för att låta sin vandrande pinne ha någonstans att gå så är det ok, drar man slangen för att det sen ska in kabel som ska strömsättas så är det fel, inget konstigt alls med det där. Du får sitta i en stillastående bil bakom ratten utan körkort om du inte ska köra den men så fort den startas så är det möjligt att du tänker köra och då är det olagligt. Väldigt svart eller vitt gällande installationsjobb tycker jag. Det finns väl något brottsrubricering för att förbereda för brott och det är väl där man hamnar då.
//Patrik
jag fick en amazon av farsan som jag skruvade på i 13-14 års åldern, den startade jag ju ibland när jag ville höra hur en B18 låter utan avgasrör eller när jag skulle testa hur mycket rök det kan bli om man sprutar med en oljekanna rakt in i förgasaren medan motorn går på 3000varv.. det var ju inget olagligt sålänge jag inte körde iväg med bilen vilket farsan strängt förbjöd (nåja, jag sladdade allt runt lite på grusplanen ibland) möjligtvis skulle jag kunna åkt dit för förargelseväckande beteende om det mot förmodan skulle vandra nån miljöextremist genom skogarna hemma.
En olaglig handling är lika olaglig fast du inte blir anmäld eller tagen på bar gärning
Hmm sidospår kanske men om jag inte minns fel så sitter du bakom ratten med nyckeln i tändlåset så räknas det som olovlig körning oavsett om bilen är startad eller inte.
Det räknas definitivt som ratfylla om du sitter bakom ratten onykter med nyckeln i tändningslåset
Det räknas definitivt som ratfylla om du sitter bakom ratten onykter med nyckeln i tändningslåset
Har du några källor till detta?ikeo skrev: