5 077 läst · 58 svar
5k läst
58 svar
Laga hempuleri
Sida 1 av 4
Hempularen skrev:
"Jo det är faktiskt olagligt att dra elrör, kablar etc. Om du inte är behörig (eller arbetar som anställd under en behörig elektriker)."
Men si, det tror jag inte på.
Ty, ska det inte spänningssättas med starkström, så torde det rimligen inte behöva vara olagligt.
T.ex. kan man köpa ett villalarm (12 volt), på Clas Ohlson och installera själv genom att att dra elrör, kablar etc., vilket INTE är olagligt.
Att man lär få problem, då man vill ansluta sig till en extern larmcentral, är däremot en annan sak...
"Jo det är faktiskt olagligt att dra elrör, kablar etc. Om du inte är behörig (eller arbetar som anställd under en behörig elektriker)."
Men si, det tror jag inte på.
Ty, ska det inte spänningssättas med starkström, så torde det rimligen inte behöva vara olagligt.
T.ex. kan man köpa ett villalarm (12 volt), på Clas Ohlson och installera själv genom att att dra elrör, kablar etc., vilket INTE är olagligt.
Att man lär få problem, då man vill ansluta sig till en extern larmcentral, är däremot en annan sak...
Ja, visst är det så. Du tror väl inte att det var utan orsak, som jag skrev: "så torde det rimligen inte behöva vara olagligt".spik99 skrev:
I just fallet med Clasohlsons villalarm, så kanske dock inte den risken, är särskilt stor...
"Torde rimligen inte behöva" låter kanske lite tveksamt, men det är solklart hur det är. Allt arbeta som innebär att man tänker använda det man gör i en stakströmsanläggning är behörighetskrävande. Är avsikten att INTE använda det man gör i en starkströmsanläggning, får vem som helst dra rör, spika vilken kabel som helst, koppla vilka centraler osv.
Till er som kanske inte vet
Till er som kanske inte vet
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Ja, man kan ju göra elen i en hel kåk själv lagligt, så länge avsikten inte är att spänningsätta.
//Patrik
//Patrik