Tidigare ägare till vår bostadsrätt har dragit el från badrummet ut till balkongen. Föreningen ska nu renovera fasad och balkonger och eluttaget och sladd måste bort. Hur kan man se till att hålet är tätt mot utsidan av huset? Väggen är täckt av kakel, själva hålet är väl nån meter eller två från duschkabinen, bredvid torktumlaren.
 
BirgitS
Man tätar hål i badrumsväggar med silikon.
 
Claes Sörmland
Förslagsvis fyller du hela hålet med Tec7, det är en ålderbeständig mycket flexibel polymer som fäster på typ allt. Börja fylla i mitten av väggen och flytta sedan pipen sakta ut så att hela hålet verkligen blir fyllt. Gör detta moment både från insidan och utsidan.
 
Tack så mycket för svar, är tec7 även bra i våtutrymmen? Eller ska man använda det och silikon?
 
Claes Sörmland
H hanand94 skrev:
Tack så mycket för svar, är tec7 även bra i våtutrymmen? Eller ska man använda det och silikon?
Tec7 är som silikon på sterioder, kladdar fast på allt. Är också övermålningsbart vilket silikon inte är. Fungerar i våtutrymme.

Jag har dock varit lite slarvig med att kalla det för Tec7 - det är ett märke och inte en kemi. Det du vill ha är MS-polymer i lämpliga färger, t ex av märket Tec7. Ofta säljs de som "Lim- och byggfog" och liknande. Finns på Jula, Byggmax, Hornbach, Bauhaus och var du nu vill handla det.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H hanand94 skrev:
Tack så mycket för svar, är tec7 även bra i våtutrymmen? Eller ska man använda det och silikon?
Så vitt jag minns står det bara om silikon som tätning i branschreglerna för badrum, men kolla för säkerhets skull vad det står i branschreglerna från BKR (kakel), GVK (våtrumstapet) resp. MVK (målade väggar). En möjlighet är att fylla nästan hela hålet med något annat men ha silikon närmsta cm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag minns står det bara om silikon som tätning i branschreglerna för badrum, men kolla för säkerhets skull vad det står i branschreglerna från BKR (kakel), GVK (våtrumstapet) resp. MVK (målade väggar). En möjlighet är att fylla nästan hela hålet med något annat men ha silikon närmsta cm.
BKR gäller inte på delreparationer, det gäller enbart för renovering och nybyggnation. Vill man vara riktigt petig så ska man följa tätskiktstillverkarens instruktion för att täta hålet.

Men jag har ingen känsla för just hur gammalt detta badrum är. Jag såg framför mig nåt gammalt avskrivet från över 20 år tillbaka i tiden. Är det nybyggt så kanske man vill vara mer petig med regelverken.

Silikon är trist i och med att det syns så på väggen. Men kanske TS kan placera en hängare där eller liknande så att hålet inte syns?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Badrummet är runt 10 år gammalt, så inte nytt men inte heller gammalt och dags att renovera. Hålet kommer vara dolt bakom en torktumlare, så det är inte jätteviktigt att det är snyggt
 
Claes Sörmland
H hanand94 skrev:
Badrummet är runt 10 år gammalt, så inte nytt men inte heller gammalt och dags att renovera. Hålet kommer vara dolt bakom en torktumlare, så det är inte jätteviktigt att det är snyggt
Låter lättlöst!
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BKR gäller inte på delreparationer, det gäller enbart för renovering och nybyggnation.
Nej, det finns faktiskt i nuvarande regler från BKR ett kapitel som heter 9. Efterkommande installationer, som handlar om att skruva upp något senare. Men där står det faktiskt bara om tätningsmassa och inte uttryckligen silikon. Kanske det är någon monteringsanvisning som jag har läst där det har stått silikon.

I GVK:s regler finns det ett avsnitt som handlar om delreparation av tätskikt (8.11). Skriver om åldersbeständig tätningsmassa vid håltagning.

Det viktiga är nog att man är säker på att det är helt tätt även för vattenånga och det även mot hålets väggar samt förblir det under lång tid. Silikon vet jag är det men jag vet inte hur det är med andra sorters lim.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Silikon är trist i och med att det syns så på väggen.
I vårt badrum, innan renoveringen, hade en tidigare ägare flyttat på inredning för att få in ett badkar och de hålen var tätade med ljusgrå silikon som smälte in mycket bra i kaklets marmorimitation.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det finns faktiskt i nuvarande regler från BKR ett kapitel som heter 9. Efterkommande installationer, som handlar om att skruva upp något senare. Men där står det faktiskt bara om tätningsmassa och inte uttryckligen silikon. Kanske det är någon monteringsanvisning som jag har läst där det har stått silikon.

I GVK:s regler finns det ett avsnitt som handlar om delreparation av tätskikt (8.11). Skriver om åldersbeständig tätningsmassa vid håltagning.

Det viktiga är nog att man är säker på att det är helt tätt även för vattenånga och det även mot hålets väggar samt förblir det under lång tid. Silikon vet jag är det men jag vet inte hur det är med andra sorters lim.

I vårt badrum, innan renoveringen, hade en tidigare ägare flyttat på inredning för att få in ett badkar och de hålen var tätade med ljusgrå silikon som smälte in mycket bra i kaklets marmorimitation.
Tänkte på denna del som anger att BKR inte gäller för delreparationer som i TS fall:

Svensk text om regler för delreparationer, ansvar och dokumentation inom byggnadsarbete.


Men strunt i samma, TS vet hur detta ska repareras och den praktiska lösningen finns inte i några branschregler utan i handling.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
På tal om formaliteter, vi kanske ska nämna att även att montera bort kabel och eluttag är elinstallationsarbete. Så ska det vara lagligt så är det elinstallationsfirma som ska göra det.

Så är det nämnt.
 
Så här ser det ut på väggen. Sen är själva kontakten i badrummet inne i lägenheten. Som jag förstått det är det mest vägghängda saker som borde gå att ta bort själv?
 
  • Strömbrytare och elledningar på en vitmålad vägg, hörn synligt, slitage och smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hanand94 skrev:
Tidigare ägare till vår bostadsrätt har dragit el från badrummet ut till balkongen. Föreningen ska nu renovera fasad och balkonger och eluttaget och sladd måste bort. Hur kan man se till att hålet är tätt mot utsidan av huset? Väggen är täckt av kakel, själva hålet är väl nån meter eller två från duschkabinen, bredvid torktumlaren.
En nyfiken fråga, varför måste allt bort utvändigt ?
 
Fasaden ska renoveras, inklusive panelen, styrelsen specificerade att eventuella elsladdar ska bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.