Ganlet
Gjöt en 13cm tjockbetongskiva förra sommaren (till en pizzaugn) och gjorde en liten tankevurpa... Hade inte tillräckligt med distansklossar så gjorde några hemmasnickrade från några plastbitar jag hittade. Men tänkte inte på att betongen inte hade plats nog att fylla håligheterna.

Så nu har jag hål på ca 5 cm som mer eller mindre sträcker sig upp till armeringen där jag vill laga på lämpligt sätt, se bilder nedan. Inget fokus på det kosmetiska, utan framförallt för att skydda armeringen tänker jag.

Förslag på lämpligt sätt att åtgärda för att skydda armeringen på bästa möjliga sätt?

Planen är att ta bort plasten så klart och sen fylla på ett eller annat sätt. Sett lite olika alternativ med t.ex. lagningsbetong och diverse andra rekommenderade tillägg, men svårt att veta vad som är smidigast och bäst. Har primer och murbruk B liggandes, men räknar med att jag får köpa något annat för att få det bra gjort.
 
  • Betongskiva med cirkulärt hål och sprickor, resultatet av distanskloss av plast i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en betongskiva med en hemmasnickrad distanskloss i plast synlig, nära armeringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyggjuten betongskiva med ett plastföremål inbäddat och synlig armering nära ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har goda erfarenheter av combimix betongspackel för att laga urslag ur betongtrappor utomhus Det fäster bra och är lättarbetat. Säljs på jem o fix. Lite dyrt, men du behöver ju inte alls mycket.
 
Ganlet
P proffsrik skrev:
Jag har goda erfarenheter av combimix betongspackel för att laga urslag ur betongtrappor utomhus Det fäster bra och är lättarbetat. Säljs på jem o fix. Lite dyrt, men du behöver ju inte alls mycket.
Låter smidigt, men får känslan av att "spackel" är lite för svagt (?) Vill skydda konstruktionen/armeringen snarare än något kosmetiskt.

Vad jag kan läsa sig till om lite större/viktigare reparationer verkar det vara någon typ av reparationsbetong. Vet dock inte om det är lika kritiskt här eller går att få bra i och med att lagningen göra underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.