Har nyligen fått el inborrat i vägg (gips). Slingan är nu öppen som bilden visar och jag undrar hur jag bäst fyller i den. Bara spackel känns lite klent, finns det något annat jag bör fylla igen slingan med innan jag spacklar? Det är en yttervägg så något isolerande kanske behövs?
Tacksam för svar
/tsop
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar
/tsop
Tack för ditt svar. Något i denna stil? http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/mura-och-gjuta/puts-och-bruk/gipsputs-combimix-elite/p-186687
Appliceras all puts på samma sätt, dvs att man först vispar i hink, eller finns det någon enklare variant?
Appliceras all puts på samma sätt, dvs att man först vispar i hink, eller finns det någon enklare variant?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 121 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 121 inlägg
Det är plast på bilden och jag har plast bakom tretexen hemma hos mig. Och det är väldigt tydliga svartmögelområden där man t.ex hängt upp en tavla o sen tagit bort. Man ser dessutom på bilderna att plasten är fullständigt misshandlad.PeterStrandberg skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Jag tycker att det är tretex till vänster om, och gips till höger om elslangen, eller?Pumba skrev:
Ja att det är hål i plasten är det inget tvivel om. Jag trodde det inte var ett problem med tretex då det är så poröst, antog att det andas. Vi har rivit fem tretex-ytterväggar utan plast och inte hittat något svart. Byggt 1959.SueCia skrev:
Det är väl just att det andas som är problemet. Plasten är ju inte till för att skydda tretexen från fukt utifrån, utan tvärtom att skydda den kalla delen av väggen från fukt som tränger ut inifrån(?)PeterStrandberg skrev:
P.s. tvåa på den
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Då hänger inte jag med på varför det är svartmögel bakom en tavla, om skadan sker på kalla sidan av plasten.
Jag fortsätter den här diskussionen för att lära mig, plast i gammal konstruktion trodde jag användes som papp, för att stoppa vind och inte fukt.
Jag fortsätter den här diskussionen för att lära mig, plast i gammal konstruktion trodde jag användes som papp, för att stoppa vind och inte fukt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 121 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 121 inlägg
Det var inte svartmögel bakom en tavla, det var svartmögel i isoleringen, där en spik till en tavla punkterat plasten i väggen, sedan har man tagit bort tavlan och då kommer fuktig luft ut därigenom och kondenserar i isoleringen.PeterStrandberg skrev:
Plast används aldrig för att stoppa vind, det kan vara en bieffekt av det, men aldrig huvudsyftet med plasten, isf. gör man fel.
I en konstruktion med glasull så ska plast användas, och den ska vara tät. I äldre hus är den sällan tät, men då blir det o se ut som på min vind också... :S
Redigerat:
Vi tog in en elektriker som drog denna kabel. Plasten är som du säger trasig på många ställen längs kabelröret, vilket gör det svårt att komma åt för att tejpa. Behöver vi be honom komma tillbaka och ta bort kabeln samt laga plasten på samtliga ställen innan vi fyller igen med gipsfiller?
edit: kan tillägga att det är en bostadsrätt, byggnaden uppförd på 80-talet.
edit: kan tillägga att det är en bostadsrätt, byggnaden uppförd på 80-talet.