6 375 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Laga eller skarva FK i badrum?
När jag bytte lampa över badrumsskåpet lyckades jag skära ett jack i isoleringen på en av ledarna när jag skulle sätta på överdelen på lampan. Ledarna som kommer direkt ur väggen precis ovanför skåpet och sticker bara ut ca två decimeter vilket är precis lagom för att koppla in lampan. Jacket hamnade mitt på sladden så den kommer inte nå fram om jag kapar den vid jacket. Ledarna kommer genom en ca 2-3 m lång och flexislang med flera böjar så jag ser det inte som ett rimligt alternativ att dra ny ledare.
Som jag ser det skall jag antingen skarva den eller laga den. Jag skulle helst vilja ha en liten lagning, t ex krympslang, eftersom den då skulle få plats bakom lampan. Ett annat alternativ vore om det fanns någon lite kopplingsklämma eller liknande. Däremot skulle det inte bli så bra med en kulodosa eftersom den skulle synas på ett fult sätt.
Vad gäller för lagning och skarvning i badrum?
Som jag ser det skall jag antingen skarva den eller laga den. Jag skulle helst vilja ha en liten lagning, t ex krympslang, eftersom den då skulle få plats bakom lampan. Ett annat alternativ vore om det fanns någon lite kopplingsklämma eller liknande. Däremot skulle det inte bli så bra med en kulodosa eftersom den skulle synas på ett fult sätt.
Vad gäller för lagning och skarvning i badrum?
Mja, nu kommer jag få mothugg men om byte inte är möjligt...skulle jag inte tveka att använda en krympslang med lim av god kvalitet, står det Raychem på så är det bra...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Eltejp är elektrikerns bästa vän.
//Patrik
//Patrik
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Lagning med ex. krympslang borde vara OK.
MEN tolkar jag dig rätt att FKn kommer att ligga öppet från utsläppet till lampan?
MEN tolkar jag dig rätt att FKn kommer att ligga öppet från utsläppet till lampan?
Ja, FKn ligger öppet. Den ligger klämd mellan lampan och väggen. Ett alternativ skulle kunna vara att borra upp ett nytt hål i lampan så ledarna kan gå direkt från väggen i i lampan och skarva med sockerbit eller sätta krymplang inne i lampan.
FK får under inga omständigheter ligga öppet. För att understryka allvaret i det så kan jag nämna att anslutning av fast monterad armatur i badrum är av Elsäkerhetsverket klassat som behörighetskrävande arbete. Så gör om, gör rätt - ingen öppen FK!
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Vad är det för material i lampan där du tänkte borra?
Egentligen tycker jag att du borde skaffa en lampa som kan monteras på det av tillverkaren avsedda sättet, på ett sådant sätt att trådarna kan gå direkt in. Att modifiera en lampa i ett badrum kan vara farligt.
Iofs, om du kan myket om el, och om lampan rakt igenom är av plast etc. Så kanske det inte behöver vara så farligt.
Men en effekt man kanske inte tänker på som hempulare, är att om du modifierar och sätter en sockerbit eller liknande så är det inte säkert att du håller rätt isolationsavstånd. Det räcker inte att ledarna sitter i en isolerad koppling, det skall vara vissa avstånd från ledarna till varje tänkbar beröringsbar del, ex en skruv eller nit som kan finnas inne i "kopplingsutrymmet", avståndet skall gälla även om trådarna råkar flytta lite på sig osv. En FK är en enkelisolerad tråd, dess isolering är inte tillräckligt bra för att få vara enda isolering som skyddar någon som tar i lampan.
Jag är inte säker på vilket avstånd som gäller i en armatur, men i annan elutrustning jag varit med om att konstruera så gällde 8mm som isolationsavstånd. Och det gällde då 230V drift. Ett såpass stort avstånd kan vara väldigt svårt att säkert uppnå (kostade många timmars konstruktionsgranskningar), därav att jag tycker man skall låta bli egna modifieringar.
Egentligen tycker jag att du borde skaffa en lampa som kan monteras på det av tillverkaren avsedda sättet, på ett sådant sätt att trådarna kan gå direkt in. Att modifiera en lampa i ett badrum kan vara farligt.
Iofs, om du kan myket om el, och om lampan rakt igenom är av plast etc. Så kanske det inte behöver vara så farligt.
Men en effekt man kanske inte tänker på som hempulare, är att om du modifierar och sätter en sockerbit eller liknande så är det inte säkert att du håller rätt isolationsavstånd. Det räcker inte att ledarna sitter i en isolerad koppling, det skall vara vissa avstånd från ledarna till varje tänkbar beröringsbar del, ex en skruv eller nit som kan finnas inne i "kopplingsutrymmet", avståndet skall gälla även om trådarna råkar flytta lite på sig osv. En FK är en enkelisolerad tråd, dess isolering är inte tillräckligt bra för att få vara enda isolering som skyddar någon som tar i lampan.
Jag är inte säker på vilket avstånd som gäller i en armatur, men i annan elutrustning jag varit med om att konstruera så gällde 8mm som isolationsavstånd. Och det gällde då 230V drift. Ett såpass stort avstånd kan vara väldigt svårt att säkert uppnå (kostade många timmars konstruktionsgranskningar), därav att jag tycker man skall låta bli egna modifieringar.
Vi har skarvat FK i apparatskåp med kombinerade skarvhylsor och krympslang. Detta skulle enligt arbetsledningen vara godkännt.
Men eftersom ditt befintliga rör endast är 2-3m ser jag inget problem med att dra om trådarna om du använder de bef. trådarna att dra med.
Men eftersom ditt befintliga rör endast är 2-3m ser jag inget problem med att dra om trådarna om du använder de bef. trådarna att dra med.
Tack för hjälpen!
Lampfoten är en lång avlång metallbox med mycket utrymme i. Sladdarna går i i ett hål på baksidan ungefär på mitten och går till en fastsatt sockerbit. Jag gjorde ett nytt hål på baksidan så att ledarna kan gå direkt från hålet i väggen till det nya hålet i lampan. Jacket hamnar nu inne i lampan och tills vidare har jag isolerat med gammal eltejp. Så småningom tänkte jag fixa krympslang eller självvulkande tejp. Tipps mottages gärna.
Lampfoten är en lång avlång metallbox med mycket utrymme i. Sladdarna går i i ett hål på baksidan ungefär på mitten och går till en fastsatt sockerbit. Jag gjorde ett nytt hål på baksidan så att ledarna kan gå direkt från hålet i väggen till det nya hålet i lampan. Jacket hamnar nu inne i lampan och tills vidare har jag isolerat med gammal eltejp. Så småningom tänkte jag fixa krympslang eller självvulkande tejp. Tipps mottages gärna.
Är armaturen jordad?
Det bästa är om du drar om ledarna, detta borde vara enkelt.
Går inte detta är en tunn krympslang bäst, annars tejp, ska du använda vulktejp får du köra en väldigt tunn sort kanske bättre med €några varv eltejp istället.
Det bästa är om du drar om ledarna, detta borde vara enkelt.
Går inte detta är en tunn krympslang bäst, annars tejp, ska du använda vulktejp får du köra en väldigt tunn sort kanske bättre med €några varv eltejp istället.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Ta hjälp av en vän och knyt fast ny fk i "bakändan" spruta lite silikonspray i röret en drar och en trycker på och skulle du inte lyckas med att byta ut ledningarna skulle jag bli mycket förvånad.
Ps
byt bägge på samma gång
Ps
byt bägge på samma gång
De krävs dubbel isolering. Och de blir ju de med EKK hölje. Och för en snutt på några cm så anser jag detta som helt ok.. Jag har inte lusläst alla föreskrifter, ibland måste man använda bara lite sunt förnuft
Gillar inte "Så småningom".... Gör det snarast, typ nu... Annars är det lätt att dagarna och tillslut åren går....3Liljan skrev:Tack för hjälpen!
Sen tycker jag att man inte ska utesluta att byta ut ledaren som är skadad, innan man har ens försökt.
Produkter som diskuteras i tråden