1 637 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Laga betongväggar i pannrum
Jag har ett pannrum i källaren där åtminstone innerväggarna är tegel med någon form av utanpåliggande betong/puts i ett par centimeter tjockt lager. Golvet är betong. Alltihop är runt 100 år gammalt.
Delar av väggen har sprucken betong/puts och teglet är blottat. I övrigt lite hålrum och småsprickor efter den gamla oljepannan och rördragningar. En del gamla vattenrör och liknande går genom väggen. Delar av väggen har målats för gissningsvis 50-60 år sedan och kanske lite senare.
Som en del i allmän uppfräschning tänkte jag snygga till denna del av huset och jämna till väggen.
Finns det något speciellt jag bör tänka på eller går det att helt enkelt ta vanlig finbetong (jag har ett par säckar över som jag vill göra åt på någonting) och putsa upp med eller behöver jag annat material? Hur är det med genomdragningarna som är som jag egentligen vill få bort eller täcka över? Knacka bort dom helt och fylla igen (med vad?) eller låta de sitta och bara fula över ytligt?
Delar av väggen har sprucken betong/puts och teglet är blottat. I övrigt lite hålrum och småsprickor efter den gamla oljepannan och rördragningar. En del gamla vattenrör och liknande går genom väggen. Delar av väggen har målats för gissningsvis 50-60 år sedan och kanske lite senare.
Som en del i allmän uppfräschning tänkte jag snygga till denna del av huset och jämna till väggen.
Finns det något speciellt jag bör tänka på eller går det att helt enkelt ta vanlig finbetong (jag har ett par säckar över som jag vill göra åt på någonting) och putsa upp med eller behöver jag annat material? Hur är det med genomdragningarna som är som jag egentligen vill få bort eller täcka över? Knacka bort dom helt och fylla igen (med vad?) eller låta de sitta och bara fula över ytligt?
Kalkputs är dyrt, kör på ett c bruk i ett tunt skikt. Det rådet fick jag av min murare. Prövade en kvadrat och det har funkat fint i 6 månader nu. Skall göra resten med c bruk också. Men 100% rätt är att använda kalkputs.
Tack! Jag skall alltså inte använda min överblivna finbetong i alla fall utan sikta mer på kalkputs. Jag tror att inklusive allt är det inte mer än två säckar som behövs så kostnaden är försumbar i detta fall. Jag förutsätter då att jag kör på samma bruk för att även ta de djupare håligheter som är?
Liknande trådar
-
Vad ska jag använda för material när jag lagar trappsteg utomhus.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur laga spricka i putsfasad, Funkis 1969, lättbetongblock
Fasad -
Hur lagar jag spricka i trekammarbrunn?
Vatten & Avlopp -
Hur lagar jag "ångspärren" på äldre gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lättbetongväggar. Hur laga skador innan målning?
Färg, Måla & Tapetsera