Jag ska få överta vitvaror från en kompis som flyttar och låta frakta dem till vårt fritidshus 25 mil därifrån. Det mesta är ganska nytt men där finns också en spis med keramikhäll och två ugnar, en mindre och en större. Den funkar bra, förutom att det ena vredet måste vridas med en tång (reservdelarna tillverkas inte längre), och den lilla ugnen krånglar lite: man måste värma den långsamt, annars slår den ur jordfelsbrytaren.

Min fråga är: går det att laga sådana elfel och få spisen att hålla ytterligare ett antal år? Eller med andra ord, är det värt att låta frakta den så långt, ta dit en elektriker som får resa några mil för att koppla in den och eventuellt laga den? Spisen vi har på plats är säkert 40 år gammal och funkar väldigt dåligt, så det vore bra att byta den, och har inget emot att betala några elektrikertimmar för att fixa upp den om det är möjligt – gillar återbruk. Men tvekar lite för jag vill inte ha en massa besvär med en stor bökig spis som tar plats om den inte står på sin plats (huset är inte jättestort), är tung och eventuellt måste slängas på tippen sedan. Vad tror folk med mer kunskap om liknande saker?

Undrar

Petronella
 
Jag skulle utan minsta tvekan skrota det som inte fungerar och hitta något som fungerar på blocket om det inte finns budget för nytt. Beggat kostar nästan ingenting om man letar lite och det finns mycket pengar att spara jmfrt med att köpa nytt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle utan minsta tvekan skrota det som inte fungerar och hitta något som fungerar på blocket om det inte finns budget för nytt. Beggat kostar nästan ingenting om man letar lite och det finns mycket pengar att spara jmfrt med att köpa nytt.
Jo i storstäderna kanske, men där vi har huset i Västerbotten säljs inte överdrivet mycket grejor på blocket. Men kanske är det ändå bättre att frakta en spis vid tillfälle från Stockholm i så fall. Här är det ju ändå andra grejor som ska fraktas så därför verkade det rimligt.

Och – det handlar inte bara om ekonomi utan om huruvida det går att återanvända. Lagar mycket hellre grejor än köper nytt om det går. Men spisen i fråga har en del år på nacken så kanske är det inte värt det.
 
A
P Petronille skrev:
Jo i storstäderna kanske, men där vi har huset i Västerbotten säljs inte överdrivet mycket grejor på blocket. Men kanske är det ändå bättre att frakta en spis vid tillfälle från Stockholm i så fall. Här är det ju ändå andra grejor som ska fraktas så därför verkade det rimligt.

Och – det handlar inte bara om ekonomi utan om huruvida det går att återanvända. Lagar mycket hellre grejor än köper nytt om det går. Men spisen i fråga har en del år på nacken så kanske är det inte värt det.
Nu kan jag bara gissa vad det är för spis
reglaget går ju att hitta "nästan" rätt
kommer avvika i design

De bästa spisar som någonsin gjorts, går ej att få tag på längre.

snabbstarten i dessa ugnarna gick sönder och dessa har utgått sedan länge då löser jfb
kan även vara en elementslinga men dessa går ej heller att få tag på längre

med PNC så kan jag vara exaktare
 
Nästa gång du är på soptippen, gå en runda i vitvaruhörnan. Det är ingen som kommer skrika på dig om du tar några vred.
 
electroluxaren skrev:
Nu kan jag bara gissa vad det är för spis
reglaget går ju att hitta "nästan" rätt
kommer avvika i design

De bästa spisar som någonsin gjorts, går ej att få tag på längre.

snabbstarten i dessa ugnarna gick sönder och dessa har utgått sedan länge då löser jfb
kan även vara en elementslinga men dessa går ej heller att få tag på längre

med PNC så kan jag vara exaktare
Jo reglaget har jag också tänkt på att det borde gå att hitta något som passar.
Jag är mer orolig för elproblemet, i synnerhet som vi inte har någon jordfelsbrytare (det är mycket att fixa i vårt hus).
Vad är PNC? antar något som har med vilken modell det är att göra. :)
Om då reservdelar av den typen inte finns verkar det svårt att laga?

Ska se om jag kan hitta mer information om modellen.
 
I InsidersUnited skrev:
Nästa gång du är på soptippen, gå en runda i vitvaruhörnan. Det är ingen som kommer skrika på dig om du tar några vred.
Bra tips. :)
 
A
P Petronille skrev:
Bra tips. :)
Typskylt med pnc sitter på höger utsida
Dra fram spisen 15cm
 
P Petronille skrev:
Jo i storstäderna kanske, men där vi har huset i Västerbotten säljs inte överdrivet mycket grejor på blocket. Men kanske är det ändå bättre att frakta en spis vid tillfälle från Stockholm i så fall. Här är det ju ändå andra grejor som ska fraktas så därför verkade det rimligt.

Och – det handlar inte bara om ekonomi utan om huruvida det går att återanvända. Lagar mycket hellre grejor än köper nytt om det går. Men spisen i fråga har en del år på nacken så kanske är det inte värt det.
Om du nu ska frakta något dit så ska det väl ändå vara i bra skick. Att reparera något är dyrare än att köpa något beggat som fungerar. Transportera dit något som sedan måste bytas ut är ju inte bra det heller.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du nu ska frakta något dit så ska det väl ändå vara i bra skick. Att reparera något är dyrare än att köpa något beggat som fungerar. Transportera dit något som sedan måste bytas ut är ju inte bra det heller.
Nej precis.
 
electroluxaren skrev:
Typskylt med pnc sitter på höger utsida
Dra fram spisen 15cm
Asch vi fick inte ut den. Tung som bly. Så jag får strunta i den helt enkelt. Men tack ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.