Hej!

Utrustning:
Strömsnäspannan kamrörsbatteri som matas med en Bionet/Bequem pelletspanna, solvärme samt en 6kW elpatron som backup.

Utgående tappvarmvatten från kamrörsbatteriet mixas med kallvatten med hjälp av en ESBE VTA310/330 blandningsventil. (Går inte att läsa typbrickan med nuvarande installation)

Problem:
Låg temperatur på tappvarmvattnet.
Utgående temp från pannan är 59 grader
Utgående temp från blandningsventilen är max 40 grader trots att ratten är på minimal kallvatteninblandning.

Fråga:
Är ventilen igensatt eller skall den alltid mixa med kallvatten trots minimal inställning?
Hårt vatten gör att jag misstänker igensättning.. Har knackat på ventilen utan framgång.

Vill fråga innan jag börjar demontera blandningsventilen. Den sitter illa till..

Tack för snabbt svar och Gott Nytt År!
Martin

Krilleman
Utgående temp från pannan är ju inte av intresse i ditt problem.

Temperatur i ackumulatortanken vid (ev översta) kamrörsbatteriet är ju den intressanta informationen. Då vet du ju hur hög varmvattentemp du kan få. För du menar väl att du ha en ack-tank från strömsnäspannan?!

Och jag tror inte att blandningsventilen ska blanda in lite kallvatten hela tiden. Det finns ju ingen anledning för termostaten att sänka tempen lägre då...

Börja med att kolla tempen i tanken. Nästa steg är att demontera och rengöra. Löser inte det problemet, köp ny insats. Kallas tydligen för "utbytessats".

http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/blandningsventiler/vta310

Tack för svar. Ingen acktack efter kamrörsbatteriet. Skrev pannan, men menade strömsnäspannan dvs kamrörsbatteriet.
Utgående tappvarmvattentemp från kamrörsbatteriet och in i ESBE ventilen är cirka 60grader.
Temperaturfallet i ventilen är för stort, cirka 20 grader som minst.
Tempen klev upp några grader efter ivrigt knackande på ventilhuset.
Så imorgon plockar jag ned den för kontroll o rengöring.

Gott Nytt

krilleman_215 skrev:
Utgående temp från pannan är ju inte av intresse i ditt problem.

Temperatur i ackumulatortanken vid (ev översta) kamrörsbatteriet är ju den intressanta informationen. Då vet du ju hur hög varmvattentemp du kan få. För du menar väl att du ha en ack-tank från strömsnäspannan?!

Och jag tror inte att blandningsventilen ska blanda in lite kallvatten hela tiden. Det finns ju ingen anledning för termostaten att sänka tempen lägre då...

Börja med att kolla tempen i tanken. Nästa steg är att demontera och rengöra. Löser inte det problemet, köp ny insats. Kallas tydligen för "utbytessats".

[länk]

Vissa blandnings ventiler kan man kugga om ratten på så man får varmare vatten. Det är inte så ovanligt att nya blandningsventiler späder ner tempen nån grad fast det inte behövs men då är det nog 3 grader eller så det rör sig om.

Installationen är cirka 7år gammal och med hårt vatten, så det är nog inte så konstigt att det till slut kan kärva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.