Hur fungerar algoritmen för att välja annonser på Byggahus? De tre bilderna nedan har jag sparat sedan i måndags när jag surfat på Byggahus på jobbet. Mitt jobb är ett stort multinationellt företag vars datorer administreras med fast hand av IT-avdelningen.

Reklambild för "Mariam Musa Collection" med kvinna som poserar och texten "Shop Now".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollage av sex reklambilder för kläder och accessoarer, inklusive tights och ansiktsmasker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklam för en svart negligé med spetsdetaljer från YOINS med en rabattkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Trevligt... :geek:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Just nu verkar underkläder av någon anledning vara på modet.

En av oss här fick se den här reklamen tidigare idag. Hon verkade glad.

Jag trodde det hade göra med att annonsörerna tror att BH som nämns som en förkortning för Byggahus.se då och då på sajten just betyder bysthållare och inte Byggahus.
 
  • Reklambild för underkläder med rosa spets-BH och leende kvinna, inte relaterad till byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
claym och 9 till
  • Laddar…
Generellt så ansvarar användare om man surfar privat på en arbetsdator för vad som kan dyka upp.;)Är det arbetsrelaterat surfning blir det en annan situation.
Har varit med och utformat rekommendationer att udnvika privatsurfning från arbetsdator annat än det som ev. måste hanteras under arbetstid.
Inte direkt svar på frågan men en annan vinkling utifrån användande av arbetsutrustning.
 
Brukar inte annonser som är automatgenererade spegla användarens intressen?:)
 
  • Gilla
bHANS
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Brukar inte annonser som är automatgenererade spegla användarens intressen?:)
Kanske det, men på jobbdatorn surfas bara på mycket städade sidor.

När jag skulle skriva detta dök nedanstående annons upp:

Reklambild för svarta stretchiga fuskläderbyxor.
 
Jag får inte dessa när jag skriver, hum, undrar vad som skiljer:cool:
Måste skilja beroende av vad vi surfar på.
Om du har behörighet på arbetsdator så börja med att rensa dina "kakor".
Säg inget till IT-enheten om de in loggat det redan:rofl:
 
Redigerat:
Annonsörerna nuförtiden vet ju vad vi tänker på och riktar innehållet baserat på detta.
 
  • Gilla
  • Haha
VicVince och 1 till
  • Laddar…
Måste erkänna att jag använder Brave som webbläsare, den blockerar alla annonser så jag ser inget sånt där alls.
 
Nu har ju @Per Eskilsson redan lanserat en bra BH-teori, men annars är det väl så att det inte bara är den enhet man är inne på som loggas för en, utan även exempelvis det google-konto man använder. Så är du exempelvis inloggad på samma gmail hemma och på jobbet så får du nog google-annonser efter surfvanorna på båda datorerna.

Men den som inte har något att dölja räds förstås inte lite övervakning...
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det räcker med att du loggar in på något konto (ex facebook, instagram etc etc) på jobbdatorn som används på en annan dator (kanske en familjemedlem) där samma kontot någon gång använts.

Ser nu att någon redan skrivit detta. :D
 
A
M Myckling skrev:
Annonsörerna nuförtiden vet ju vad vi tänker på och riktar innehållet baserat på detta.
Nä,det kan inte stämma,jag får inga såna annonser.......:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Så tråkigt för dig!
 
Jag undrar vilken reklam jag får om jag konsekvent ersätter ordet bra med ordet god
 
Med tanke på att TS får annonser för varor som bara säljs i USA, misstänker jag inkompetens hos arbetsgivarens IT-avdelning. All trafik går till molnbaserad säkerhetsinstans som har ”North America” som identitet.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.