Kan någon rekommendera ett lättavläst och lättanvänd mätverktyg för att avläsa fas och nolla? Har ett 40-talshus med en del strömbrytare med bara 2 tåtar och vill gärna koppla rätt.
Gärna något som funkar utan att strömmen behöver vara på, och ett verktyg jag kan köpa på Clas Ohlson eller Bauhaus.
Gärna något som funkar utan att strömmen behöver vara på, och ett verktyg jag kan köpa på Clas Ohlson eller Bauhaus.
Om du vill ta reda på vad som är fas och vad som är nolla är det väl en vanlig enkel multimeter som gäller... du får mäta spänningen mellan tråd och en jordad del, ex element... får du 0 så är det nollan .. .får du 230 så är det fasen ... och nej det funkar inte utan spänning
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Låter som det är en testmejsel du frågar efter.
http://www.clasohlson.com/se/Testmejsel/20-4247
Obs! Jag använder inte sådan själv då det inte ger någon tillförlitlig mätning som man ska basera några säkerhetsmässiga beslut på. Men visst har man två tåtar där man VET att den ena är fas och den andra neutralledare så kan den väl ge en fingervisning.
http://www.clasohlson.com/se/Testmejsel/20-4247
Obs! Jag använder inte sådan själv då det inte ger någon tillförlitlig mätning som man ska basera några säkerhetsmässiga beslut på. Men visst har man två tåtar där man VET att den ena är fas och den andra neutralledare så kan den väl ge en fingervisning.
Om du nu inte vill ha strömmen på (dvs avstängd central) så kan du summra mellan jord och "misstänkt kabel" och på detta sätt få en ganska tydlig vägledning.
Viktigt då att du jobbar spänningslöst.
Beakta om du har jordfelsbrytare osv också.
Viktigt då att du jobbar spänningslöst.
Beakta om du har jordfelsbrytare osv också.
Och när du skriver summra menar du att du kopplar en multimeter mellan element och misstänkt kabel? Eller är det ett särskilt verktyg?davidhell skrev:
Jag har i och för sig en multimeter för både lik- och växelström men jag har respekt för el och har aldrig vågat testa med verktyget på "live" kablar.
Utan ström känns lite säkrare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Inget mätinstrument i världen fungerar innan du lärt dig mäta och tolka mätresultatet. Ledsen om det låter drygt, men utifrån dina frågor har du en lång väg att gå - det handlar om din säkerhet.
Ska du greja i din egen anläggning tycker jag att du först och främst skaffar dig lite kunskaper om hur den ser ut genom att titta i centraler och dosor. Då kan du sedan enkelt avgöra på färgen vilken ledare som är fas och tändtråd. Vid en strömbrytare med endast två trådar finns nämligen ingen nolla, och det spelar för övrigt ingen roll vilken som är fas och tändtråd. Det kan vara mycket vanskligt att försöka mäta fram detta om man inte har en aning om hur man mäter och vilka mätfel som kan förekomma.
Vill du ändå särskilja på fas och tändtråd så kan du göra så här
- Bryt säkringen som skyddar denna grupp och kontrollera att det verkligen var rätt säkring. Bryt gärna huvudbrytaren också, men inte JFBn om det finns en sådan.
- Sätt i en glödlampa (som är resistiv och som går att ohmmäta).
- Om du inte har ett jordat uttag i närheten av strömbrytaren, dra fram en skarvsladd.
- Mät resistansen mellan ena tråden och skyddsjordsblecket i uttaget.
--- För fasen ska du inte få något mätvärde alls, det ska vara oändlig resistans.
Edit: jo, om det finns andra apparater inkopplade kommer du att mäta ett okänt resistansvärde här så försök koppla bort alla lampor och annat på gruppen.
--- För tändtråden ska du mäta i storleksordningen 50-2000 ohm.
--- För en nolla, om vi antar att det finns en sådan här, ska du mäta nära 0 ohm.
--- För skyddsjord, om det finns en sådan, ska det också vara nära 0 ohm. Men nu börjar det bli marigt då det är svårt att mäta skillnad på nolla och skyddsjord. Om det finns en JFB går det, då är det
- kontakt mellan N och PE när JFBn är sluten och
- ingen kontakt när den är bruten (mät fortfarande mot blecket i uttaget).
Men om syftet är att mäta ifall det finns en fungerande skyddsjord så räcker inte detta, man behöver även visuellt kontrollera att skyddsledaren har kontakt med centralen via denna skyddsledare och ingenting annat, och helst också mäta mellan central och kopplingspunkt.
Dessa mätresultat bör sedan kontrolleras mot ledarfärgerna. Om färgerna är helt uppåt väggarna utifrån vad mätresultatet säger att det borde vara så är något fel.
Edit: Mätinstrumentet på bild blir säkert bra.
Ska du greja i din egen anläggning tycker jag att du först och främst skaffar dig lite kunskaper om hur den ser ut genom att titta i centraler och dosor. Då kan du sedan enkelt avgöra på färgen vilken ledare som är fas och tändtråd. Vid en strömbrytare med endast två trådar finns nämligen ingen nolla, och det spelar för övrigt ingen roll vilken som är fas och tändtråd. Det kan vara mycket vanskligt att försöka mäta fram detta om man inte har en aning om hur man mäter och vilka mätfel som kan förekomma.
Vill du ändå särskilja på fas och tändtråd så kan du göra så här
- Bryt säkringen som skyddar denna grupp och kontrollera att det verkligen var rätt säkring. Bryt gärna huvudbrytaren också, men inte JFBn om det finns en sådan.
- Sätt i en glödlampa (som är resistiv och som går att ohmmäta).
- Om du inte har ett jordat uttag i närheten av strömbrytaren, dra fram en skarvsladd.
- Mät resistansen mellan ena tråden och skyddsjordsblecket i uttaget.
--- För fasen ska du inte få något mätvärde alls, det ska vara oändlig resistans.
Edit: jo, om det finns andra apparater inkopplade kommer du att mäta ett okänt resistansvärde här så försök koppla bort alla lampor och annat på gruppen.
--- För tändtråden ska du mäta i storleksordningen 50-2000 ohm.
--- För en nolla, om vi antar att det finns en sådan här, ska du mäta nära 0 ohm.
--- För skyddsjord, om det finns en sådan, ska det också vara nära 0 ohm. Men nu börjar det bli marigt då det är svårt att mäta skillnad på nolla och skyddsjord. Om det finns en JFB går det, då är det
- kontakt mellan N och PE när JFBn är sluten och
- ingen kontakt när den är bruten (mät fortfarande mot blecket i uttaget).
Men om syftet är att mäta ifall det finns en fungerande skyddsjord så räcker inte detta, man behöver även visuellt kontrollera att skyddsledaren har kontakt med centralen via denna skyddsledare och ingenting annat, och helst också mäta mellan central och kopplingspunkt.
Dessa mätresultat bör sedan kontrolleras mot ledarfärgerna. Om färgerna är helt uppåt väggarna utifrån vad mätresultatet säger att det borde vara så är något fel.
Edit: Mätinstrumentet på bild blir säkert bra.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Jo det är en väldigt bra inställning. Men att bara mäta löser inte problemet.
Om du skall koppla in en dimmer (som exempel). Så måste du veta vilka ledningar, och vilka funktioner dessa trådar har som skall kopplas till dimmern. När du har det klart för dig så kan man med mätinstrument i viss mån ta reda på vilken tråd i dosan som är vad.
Dvs. titta på inkopplingsanvsiningen för dimmern, sätt dig in i vilka trådar som är kopplade till dimmern. Finns det ex. verkligen en nolla på inkopplingsschemat.
Om du skall koppla in en dimmer (som exempel). Så måste du veta vilka ledningar, och vilka funktioner dessa trådar har som skall kopplas till dimmern. När du har det klart för dig så kan man med mätinstrument i viss mån ta reda på vilken tråd i dosan som är vad.
Dvs. titta på inkopplingsanvsiningen för dimmern, sätt dig in i vilka trådar som är kopplade till dimmern. Finns det ex. verkligen en nolla på inkopplingsschemat.
Citerar det där för det var ungefär vad jag tänkte när jag läste frågan.Bo.Siltberg skrev:
Inte ens erfarna elektriker gör alltid rätt. Jag läste för 10-15 år sen om ett försök som elsäkerhetsverket hade gjort. Man hade ett rum med ett antal vägguttag, ett av uttagen var felkopplat, två trådar omkastade. Jag vill minnas att man testade både omkastad nolla och jord och omkastad fas och jord. Sen skickade man in elektriker i rummet och bad dem testa uttagen. Det var skrämmande resultat, man tycker ju att 100% av elektrikerna borde upptäckt uttaget där skyddsjord och fas var omkastade, men icke...
Anledningen till att elsäkerhetsverket gjorde testerna var att man ville utvärdera såna här vägguttagsprovare eftersom man hade upptäckt stora brister med dem (gick de sönder kunde de felaktigt visa att ett uttag var korrekt kopplat även fast det inte var det).
Det är alltså väldigt viktigt att man t.ex. inser att när ett instrument visar 0 V så kan det bero på två saker:
1. Spänningen är 0 V
2. Instrumentet är trasigt
Medlem
· Blekinge
· 10 462 inlägg
Om du bara har två tåtar till din strömbrytare då är den enda vettiga tolkningen att det är fas och tändtråd. Ingen nolla alltså. Och du kan koppla strömbrytaren bara på ett sätt nämligen att den förbinder eller skiljer fas och tändtråd. För det behöver du knappast mäta.DarrenB skrev:
Om du har brytare med trapp- eller korskoppling så kan det bli jobbigare. Har du det?
Och som sagt, koppla in dimmer beror helt ppå dimmerns konstruktion och funktion. Många kräver även en nolla för att fungera och om du bara ha två tåtare i din dosa för brytaren så måste du dra om ledningar.
Omkastade Nolla - skyddsjord är i stort sett omöjlig att upptäcka i en anläggning utan jordfelsbrytare.
Det enda sättet att hitta felet är att stänga av anläggningen och öppna nollskruven. Alternativet är att lossa gruppens nolla i centralen.
Det enda sättet att hitta felet är att stänga av anläggningen och öppna nollskruven. Alternativet är att lossa gruppens nolla i centralen.