Hej! Det finns tydligen en standard SS/IEC EN 62056-21 som används i alla moderna elmätare som nätägarna monterar i våra fasadskåp/elcentraler. Den specificerar infraröd optisk seriell RS-232 kommunikation mellan mätaren och tex en dator, kallas av några tillverkare "D0" i handboken för mätaren.

Initialt verkar tillverkarna använda den för att konfigurera mätaren innan leverans ut till nätägaren men sedan kan den användas för att enkelt läsa ur bla mätarställningen.

Tyskarna använder den ofta istället för att räkna pulser via S0 eller IR-dioden som också finns på mätarna. Se bla Volkszaehler.org

Finns det någon här i Sverige som också privat kopplat upp sig på det seriella gränssnittet och pollar av mätarställningen regelbundet?

Nedan bild på min energimätare från Fortum; Itron (fd Actaris) ACE4000-GTS samt ett RS-232 IR-huvud.

• Fortum elmätare Itron-Actaris ACE4000-GTS.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2014-12-02 10_57_41-probe circuit Picture - RS232 optical.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Intressant, kände inte till detta, men kommer följa tråden med intresse :)

Blir suveränt om det fungerar. Precis fått mitt öga köpt från Kina. Först strul med Putty men bytte prog och fick kontakt med mätaren.

Verkar inte följa standarden helt men fick iallafall dess modellbeteckning som svar. Ingen som råkar veta vilket kommando som krävs?

Har inte fått till det än, någon som har tips om hur komma vidare?

Kan skicka "/?!" och får då som svar "2F 41 43 45 35 41 43 45 34 4B 47 50 52 53 0D 0A /ACE5ACE4KGPRS.." från elmätaren, dvs den svarar med modellbeteckning.

Varit lite bökigt att testa just nu då jag har fasadskåp och inte hunnit med att förlänga seriella kabeln så jag kan sitta skönt i soffan. Men blir att fixa över julhelgen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.