Vi har tänkt att installera ett eller två takfönster på vår övervåning. Dock så kan vi inte bestämma hur långa dessa bör vara. En tanke var att sätta in så långa takfönster som möjligt, vilket innebär ca 180 cm. Överkant kommer då att ligga i nivå med taket och underkant kommer att ligga mellan de synliga stödbenen.

Är det någon här som har erfarenhet av "långa" takfönster? Blir det snyggt, finns det risker med mycket kallras?
 
Jag har viss erfarenhet av takfönster; vi har 4 st.
Så här ser det ut när jag tittar uppåt nu från soffan:
tak.jpg
Det här är Veluxfönster, 160 cm höga. Tror inte det fanns högre 2001 när vi var på köprunda.
Inget kallras. Vädrar ut huset på nolltid. Vi köpte till motorstyrning med regnsensor eftersom det är ca 6 m till handtaget och den har skött sig klanderfritt. Det blir ett otroligt fint ljus i vardagsrummet med de här fönstren. Vi är mycket nöjda. Och visst är det snyggt...? ;)
I sovrummet och badrummet har vi också takfönster, fast 140 cm höga. Inga problem med dem heller.
 
Roger B!

Vi inredde övervåningen på vårt 1 1/2pl. hus i höstas och installerade 2 takfönster i allrummet och 1 i badrummet. Vi är jättenöjda och kan varmt rekommendera takfönster, spec. i "mitten" på övervåningen där det lätt blir lite mörkt och "kyffigt" annars. Vi var, precis som Ni, i valet och kvalet mellan olika höjder på takfönstren men då vi tyvärr inte hade möjlighet att se något färdigt resultat "live" så blev det en liten fegkompromiss med 140 cm höjd för vi var rädda för att dom skulle bli för dominanta.
Med facit i handen så är det enda jag skulle ändra, om jag hade kunnat, just höjden på fönstren, våra börjar strax under takvinkeln och den kraftigt nedåtvinklade smygen slutar i höjd med stödbenen som vi också har lämnat synliga.
Det skulle ha varit urläckert att ha 180 cm höjd och låta dom gå ner mellan stödbenen, tänk bara på att den speciella vinklade fönstersmyg man använder för att få bra luftcirkulation i fönstrets underkant kräver en del plats,ytterligare ett tips är att inte trycka in maxbredd mellan takstolarna utan ta lite smalare men högre fönster, och som sagt vi satte in 2 i allrummet men hade jag kunnat skruva klockan tillbaka så hade jag utan tvekan valt högre fönster och gärna ytterligare 2 i allrummet.
I badrummet däremot räcker det gott med 140cm höjd. Det blir ett suveränt ljus med 140 cm´s fönster, de sista 40 cm i höjd är nog mer en utseende fråga, i dubbel bemärkelse, men dom aspekterna är ju inte oviktiga heller ;)
Vi har också valt takfönster från Velux.
MVH/Christina.
 
Roger B!
Glömde säga att det är inget som helst problem med kallras, och då har vi ändå haft nästan 30 minusgrader under ett par veckor över jul/nyårshelgen.
MVH/Christina.
 
Låter lovande.

Om man vill ha 180 långa fönster så har Velux endast 78cm breda att erbjuda. Vilket inte gör något för vi tänkte på samma sätt att bredare kan bli för dominant.

En annan fördel med smalare takfönster är att det blir lättare att få till en bra lösning på spalten mellan tak och isolering, det går att behålla en 10 cm bred spalt på båda sidor om fönstret.

Får springa upp och mäta för att se om det går att svänga runt ett så långt fönster utan att det tar i golvet...
 
K12: Ser jäkligt snyggt ut. Vill ha takfönster nu!

En fråga: Iom att taket är den del av huset som man isolerar mest, undrar jag om det inte blir stora värmeförluster med takfönster även om fönstret har ett bra U-värde. Eller är fråga om så liten yta att det är försumbart?

mvh
David
 
Vad kostar ett takfönster?
Ser väldigt häftigt ut!!

 
terese skrev:
Vad kostar ett takfönster?
Ser väldigt häftigt ut!!
Pris beroende på storlek, men räkna med ca 3000-5000 SEK. Kolla på www.sigro.se, de har priser på Velux takfönster på sin hemsida. Annars så går det att beställa prislista direkt från Velux på deras hemsida, www.velux.se.

Förrutom fönster så behövs även någon form av monteringssats (från ca 1000 SEK).
 
David skrev:
K12: Ser jäkligt snyggt ut. Vill ha takfönster nu!

En fråga: Iom att taket är den del av huset som man isolerar mest, undrar jag om det inte blir stora värmeförluster med takfönster även om fönstret har ett bra U-värde. Eller är fråga om så liten yta att det är försumbart?

mvh
David

Det beror på. Så här ser energibehovet ut för mitt hus. Eller rättare sagt hur mycket energi som slipper ut genom husets olika delar. Här kan man se att takfönstren släpper ut nästan lika mycket värme som hela det övriga taket. Å andra sidan släpper de övriga fönstren ut mycket mer - nästan åtta gånger mer.
Men ser man dem som ännu ett fönster så är det ingen fara. Dess placering högst upp gör varken till eller från.

kwh/år
Tak 2519
Takfönster 2099
Yttervägg 7014
Fönsteryta 8893
Golv 3674
Total 24199
 
KarlXII skrev:
             
     kwh/år
Tak            2519
Takfönster      2099
Yttervägg      7014
Fönsteryta      8893
Golv            3674
Total            24199
Kalle!
Med risk för att verka ifrågasättande, vilket skulle vara mig helt främmande ;) är endast nyfiken!!
Hur har du kommit fram till dessa värden??(ooops, hoppas det inte är något som är avhandlat på tekniksidorna nyligen ::) ;))
MVH/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.