Jag behöver lite hjälp med att täta mellan kanalplasttaket och betongpannorna. Självklart bör ju uterumstaket ansluta under takfoten, men i detta fallet är det inte möjligt.
Problemet som uppstår är att vid regn och vind så blåser vatten upp under pannorna och tar sig ned genom konstruktionen, in i uterummet. Lutningen på taket är bara 7 grader så vinden behöver inte jobba speciellt mycket.
Jag har tittat efter fogband / tätband men det verkar ju mest vara för plåttak. Hade också en tanke på att limma fast en t-list i plast där man skär ut vågformen för att följa pannan, men det känns som en del mödosamt extra arbete och oklart hur bra det blir.
Någon som har någon annan bra idé?
Problemet som uppstår är att vid regn och vind så blåser vatten upp under pannorna och tar sig ned genom konstruktionen, in i uterummet. Lutningen på taket är bara 7 grader så vinden behöver inte jobba speciellt mycket.
Jag har tittat efter fogband / tätband men det verkar ju mest vara för plåttak. Hade också en tanke på att limma fast en t-list i plast där man skär ut vågformen för att följa pannan, men det känns som en del mödosamt extra arbete och oklart hur bra det blir.
Någon som har någon annan bra idé?
Ja, allt som ev. kan hamna under pannan köper jag är svårtlöst. Men där ska inget vatten ändå vara så isf känns det som jag har andra problem. Wakaflex har jag använt runt skorstenshuven mot pannorna med gott resultat. Har dock svårt att se hur jag skulle gömma kanten som blir på pannan, om jag inte klär in hela sista pannan då. Blir också lite bökigt om man behöver inspektera och flytta pannorna om de är fästa mot taketRickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 385 inlägg
Jag tänkte under sista pannan på bärläkten (eventuellt behövs komplettering för stöd) och klistras ner så det blir tätt ner mot plasttaket.
En annan idé är universaltätband (eventuellt i kombination med en liten fog) för att stoppa vattnet från att åka upp under pannorna.
En annan idé är universaltätband (eventuellt i kombination med en liten fog) för att stoppa vattnet från att åka upp under pannorna.