Hej, håller på att undersöka en lämplig Robotgräsklippare för våran tomt.
Vi har en tomt på 1450 kvadratmeter. Igår kväll stegade jag upp gräsytan och får det till ca 450 kvadratmeter gräsmatta.
Gräsytorna är fördelade på 3 separata delar med grusgång emellan, se bifogad förklarande skiss.
Efter att jag har kollat runt lite så har jag förstått att man dels kan köra ngn/ngra av gräsytorna manuellt (tror det var Gardena som skrev så om sin Li50) eller dra begränsningskabel (hette det så?) sammanhängande runt alla 3 ytor och låta klipparen köra alla ytor på automatic. detta kommer så vitt jag förstått kräva att vi gör lite ingrepp på tomten för att möjliggöra att klipparen kan köra på gräs mellan alla 3 ytor och att vi lägger ut en del guidekabel som klipparen skall kunna följa.
Nu till mi fråga. De maskiner jag har tittat på är
Automover 305/308
Gardena R50Li/R80Li
Bosch Indego,
Vilka alla ligger I ungefära samma prisintervall 10 000 +/- ngra tusen.
Tar gärna emot forumets samlade åsikter kring vilken klippare som skulle lämpa sig bäst under våra förhållanden av de jag listat ovan eller om det finns ngt prisvärt alternative som jag inte har tittat på ännu!
Vi har en tomt på 1450 kvadratmeter. Igår kväll stegade jag upp gräsytan och får det till ca 450 kvadratmeter gräsmatta.
Gräsytorna är fördelade på 3 separata delar med grusgång emellan, se bifogad förklarande skiss.
Efter att jag har kollat runt lite så har jag förstått att man dels kan köra ngn/ngra av gräsytorna manuellt (tror det var Gardena som skrev så om sin Li50) eller dra begränsningskabel (hette det så?) sammanhängande runt alla 3 ytor och låta klipparen köra alla ytor på automatic. detta kommer så vitt jag förstått kräva att vi gör lite ingrepp på tomten för att möjliggöra att klipparen kan köra på gräs mellan alla 3 ytor och att vi lägger ut en del guidekabel som klipparen skall kunna följa.
Nu till mi fråga. De maskiner jag har tittat på är
Automover 305/308
Gardena R50Li/R80Li
Bosch Indego,
Vilka alla ligger I ungefära samma prisintervall 10 000 +/- ngra tusen.
Tar gärna emot forumets samlade åsikter kring vilken klippare som skulle lämpa sig bäst under våra förhållanden av de jag listat ovan eller om det finns ngt prisvärt alternative som jag inte har tittat på ännu!
Det skulle ju gå att lägga plattor som den kan köra på. Lämpligast är att placera laddstationen på den största gräsplätten 1 och sen lägga plattor med guidekabel under så klipparen kan köra över till den lilla gräsplätten 2 och sen även vidare till gräsplätt 3. Det går även göra gräsplätt 2 och 3 till biytor som man får bära klipparen till och sen kör den där tills batteriet är slut. Då får man dra kabel ut till alla ytorna men slipper bygga gångar. Men då blir det ett ständigt bärande på klipparen oxå.
Redigerat:
Instämmer med Quick. Skulle lagt plattor(iaf en del av grusgången) mellan gräs 1 och gräs 2. Man vill ju att gräsklippningen ska sköta sig själv utan att behöva flytta klippaen manuellt.
R80Li eller AM308 röstar jag på.
Alternativt kan man så gräs istället för grus mellan gräs1 och gräs2
R80Li eller AM308 röstar jag på.
Alternativt kan man så gräs istället för grus mellan gräs1 och gräs2
Svårt att ge några jätte bra tips när man bara har en skiss att gå på. Det kan ju vara lättare att leda den över berget mellan 1 och 3 men då är det lämpligast att placera laddstationen på 3:an så man få laddstationen i änden på "kedjan" efter som man bara har en guide.
Liknande trådar
-
Har problem hur jag ska planera för min robotklippare
Robotgräsklippare -
Var kan man köpa /gratis ritningar lämpliga för DIY?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Varför är det olämpligt att köra jordfräsen på tomgång?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Behöver förslag på lämplig pickup som byggbil
Socialt & Projekt -
Lämplig minigrävare för att få upp rötter
Trädgård allmänt