Jag misstänker att det är läkage vid golvbrunn i badrummet. Finns det något sätt att kontrollera om det är läkage vid golvbrunnen? (Förutom att se om det syns fukt i källartaket under badrummet.) Det är två golvbrunnar i badrummet. En i metall och en i plast. Det var fullt med skräp och rost i golvbrunnen av metall. (Kanske var det stopp i golvbrunnen av metall.) Jag har sugit upp skräp från golvbrunnen i metall med en grovdammsugare. Jag kan inte se något hål för läkage visuellt.

Går det att täta om det läcker mellan golvbrunn och plastmatta?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Luktar renovering. Hur gammalt är badrummet?

Jag vet inte. Huset är från 1945 men plastmattan i badrummet måste vara nyare. Det enda jag vet är att det inte är gjort något i badrummet de senaste 25 åren.

Gjutjärnsbrunn har inte varit tillåtet vid renovering av badrum sedan minst 30år... Så det är förmodligen äldre....

Du kan fylla upp vattenlåset täcka över allt med plast som tejpas mot golvet så vattnet inte dunstar. För att sedan se om nivån sjunker.
Men förmodligen är gjutjärnsbrunnen sönderrostad och läcker.

Är det betonggolv?
Är det trä kan du kanske öppna upp underifrån för att se var det läcker.

Men det låter som renovering av badrum behövs...

Det är trägolv och avloppsröret från golvbrunnen går genom golvet i badrummet och är fäst utanpåliggande/synligt i källartaket.

Går att kontrollera och göra något om det läcker runt golvbrunnen mot plastmattan?

Kanske går att täta mellan matta och golvbrunn om man gör rent allt noga.

Viktigt är att golvbrunnen fungerar som den ska och vatten rinner undan i samma takt som man fyller brunnen med, stiger nivån så den kommer upp mot mattkanten då ökar fuktbelastningen. Med risk att det läcker mellan matta och brun.

Har du någon bild på brunn, och källartak?

Det var fullt med skräp och rost i golvbrunnen av metall. Antingen var det stopp eller rann mycket långsamt när jag tidigare lånade vatten från en granne. Kan det alltså bli bra enbart genom att det börjar rinna bra i golvbrunnen?

• Rostig och igensatt golvbrunn i metall med borttagen skyddsgaller vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn av metall med synligt skräp och rost, delvis igentäppt, bredvid svart plaströr på grått golv.
    Skapa konto
  • Plaströr i golvbrunn med synlig smuts och avlagringar som orsakat troligt avloppsstopp.
    Skapa konto
  • Smutsig böjd rörledning i en vägg, tecken på rost och avlagringar synliga, vilket indikerar möjligt stopp.
    Skapa konto
Redigerat:
Nu har jag hittat var det droppar. Det droppar från en avloppsgenomföring som inte används. Se bilder. Det är fuktigt på utsidan av röret men inte på trävirket. Det kommer en ny droppe per 30 - 60 sekund. Jag antar att det är där det läcker. Om vattnet kommer från golvbrunnen som är 80 cm ifrån så tycker jag att trävirket borde vara fuktigt. Det är bakkfall vid detta genomgående rör så det samlas vatten runt röret. Kanske 5-10 mm. Plastmattans fals är lägre åt ett håll så det kanske läcker där. Hur tätar jag bäst runt detta rör?

• Fuktigt avloppsrör med vattendroppar mot träbakgrund, indikerar potentiellt läckage.
    Skapa konto
  • Ett oanvänt avloppsrör i golv med droppande vatten och fuktighet synlig på rörets utsida, med torrt blått trägolv omkring.
    Skapa konto
  • Avloppsrörsgenomföring med fuktskador och droppande vatten på blå plastmatta.
    Skapa konto
  • Närbild på fuktigt avloppsrör med vattendropp och fuktig yta, men torrt träverk runtomkring.
    Skapa konto
  • Fukt runt oanvänd avloppsgenomföring på blå plastmatta, inget fuktigt trä syns.
    Skapa konto
Känns som bäst före datumet är passerat med råge, planera för renovering är mitt tips.

Kan det vara kondensvatten? Har du någon fläkt i badrummet?

R raindance skrev:
Nu har jag hittat var det droppar. Det droppar från en avloppsgenomföring som inte används. Se bilder. Det är fuktigt på utsidan av röret men inte på trävirket. Det kommer en ny droppe per 30 - 60 sekund. Jag antar att det är där det läcker. Om vattnet kommer från golvbrunnen som är 80 cm ifrån så tycker jag att trävirket borde vara fuktigt. Det är bakkfall vid detta genomgående rör så det samlas vatten runt röret. Kanske 5-10 mm. Plastmattans fals är lägre åt ett håll så det kanske läcker där. Hur tätar jag bäst runt detta rör?
Det bästa är väl att ta bort röret om det inte används. Skär bort plastmattan runt röret tillräckligt mycket så du kan sätta igen hålet på lämpligt sätt, ta sen dit en mattläggare som får sätta en bit ny plastmatta med svetsade fogar.

D Dublin skrev:
Det bästa är väl att ta bort röret om det inte används. Skär bort plastmattan runt röret tillräckligt mycket så du kan sätta igen hålet på lämpligt sätt, ta sen dit en mattläggare som får sätta en bit ny plastmatta med svetsade fogar.
Det var en bra ide. Det ska jag överväga.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det vara kondensvatten? Har du någon fläkt i badrummet?
Dropparna syns efter att jag provat länge med vatten. Men jag har köpt en Intellivent som ska montera.

Skulle det bli tätt och duga med vulktejp runt röret? Eller finns det fler alternativ?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.