5 287 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Lägga tunt undergolv (utan fuktisolermatta) till bottenplansrum på souterrängvilla
Jag är nybliven villaägare, och ska nu ta och byta mitt första golv. Vi bor nu i en souterrängvilla, där hela bottenplan är klinker förutom ett rum där det ligger en gammal heltäckningsmatta från kanske 80-talet eller liknande. Den här verkar ligga ovanpå en annan matta, som är kantlimmad, så det ska inte vara några problem att slita ut det här. Rummet kommer att bli ett hemmagym, med ett billigt laminat-golv (och sedan utöver det gummi-matta på delar av rummet). Problemet är nu att jag inte är helt säker på hur jag ska göra när jag ska lägga ett nytt undergolv för rummet. Eftersom det nuvarande golvet (två mattor vad jag kan se) är ganska tunt, så är dörrarna anpassade för det, och jag skulle gärna lägga ett nytt tunt golv för att slippa böka för mycket med dörrar + trösklar. Rummet har en vägg delvis under jord, en ovan jord och sen två innerväggar. Vi ser inga direkta tecken på fukt i den risiga heltäckningsmattan, så golvet borde vara relativt torrt. Jag funderar på att "fuska lite" och struntar i att lägga ett källaranpassat golv, och istället bara lägger ut foam (typ http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...derlag-golv/65904/underlagsfoam-med-fuktsparr ) och sedan laminat direkt på det. Det värsta som borde kunna hända är väl att man får riva golvet igen om fukt uppstår? (och vi kommer ändå att välja ett väldigt billigt golv). Är det här en dum idé, och vad borde jag isåfall göra istället om jag vill hålla golvet ganska tunt. |
Det värsta som kan hända med golvet är att det blir fördärvat av fukt, visst. Men innan du märker att golvet är fördärvat kan det ha gått rätt lång tid, och då har det hunnit växa ordentligt med mögel på golvets undersida. Om det bara bor vuxna i huset som är medvetna om risktagandet kan man möjligen leva med detta, men barn får inte vistas i ett sånt hus eftersom de 1) inte själva valt att ta risken och 2) är känsligare för mögel och kan utveckla allergier. Räkna också med att det kostar en slant för mögelsanering av omgivande byggnadsdelar när du tar bort det fuktskadade golvet.
Om du ska göra detta ordentligt finns det bara två sätt:
1. Ventilerat golv typ Nivell/Granab. Nackdelar: Bygger minst 50 mm. Isoleringen förblir dålig. Men man slipper bila upp betongplattan, och man kan lugnt ha trä/laminatgolv.
2. Gör om, gör rätt. Bila upp betongplattan, gräv ur, isolera kapillärbrytande (isodrän/pordrän), ny betongplatta med golvvärme.
Båda alternativen kostar i storleksordningen 50.000 kr per normalstort rum om man inte vill göra jobbet själv.
Om du ska använda rummet till hemmagym skulle jag absolut rekommendera att du istället tar bort allt det gamla golvet ner till betongen så som du föreslår, och sedan lägger ett billigt klinkergolv. Helt fuktsäkert, och till en bråkdel av kostnaden.
Om du ska göra detta ordentligt finns det bara två sätt:
1. Ventilerat golv typ Nivell/Granab. Nackdelar: Bygger minst 50 mm. Isoleringen förblir dålig. Men man slipper bila upp betongplattan, och man kan lugnt ha trä/laminatgolv.
2. Gör om, gör rätt. Bila upp betongplattan, gräv ur, isolera kapillärbrytande (isodrän/pordrän), ny betongplatta med golvvärme.
Båda alternativen kostar i storleksordningen 50.000 kr per normalstort rum om man inte vill göra jobbet själv.
Om du ska använda rummet till hemmagym skulle jag absolut rekommendera att du istället tar bort allt det gamla golvet ner till betongen så som du föreslår, och sedan lägger ett billigt klinkergolv. Helt fuktsäkert, och till en bråkdel av kostnaden.
De största anledningen att vi hellre skulle vilja ha laminat än klinker är egentligen:
- Rent estetiskt hade vi föredragit laminat i gymmet
- Jag är inte helt övertygad om att jag kommer kunna lägga ett klinkergolv själv på ett bra sätt
- Eftersom jag kommer att lyfta relativt tunga vikter i gymmet, och jag inbillar mig att klinker är ganska bräckligt(?) och besvärligt att reparera(?)
Kan det vara ett alternativ att lägga istället:
- Underst, en fuktisolermatta (8mm) typ http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ktisolering-av-husgrund/21201/fuktisolermatta
- Sen lumppapp
- Sen plywood (12mm)
- Slutligen laminat (6mm)
- Ventilerade marklister
Det här skulle få en bygghöjd på ca 26mm, vilket borde vara ok. En dörr kommer nog behöva modifieras i botten, men det bör se ok ut mot våra trösklar i alla fall.
Att bila upp betongplattan är nog inte aktuellt just nu, och att ha en bygghöjd på 50mm går också bort.
Klinker skulle kunna fungera, fast som sagt så gillar vi inte utseendet av det egentligen, utan hade hellre haft laminat :/
Besvärligt det här med golv på bottenplan
- Rent estetiskt hade vi föredragit laminat i gymmet
- Jag är inte helt övertygad om att jag kommer kunna lägga ett klinkergolv själv på ett bra sätt
- Eftersom jag kommer att lyfta relativt tunga vikter i gymmet, och jag inbillar mig att klinker är ganska bräckligt(?) och besvärligt att reparera(?)
Kan det vara ett alternativ att lägga istället:
- Underst, en fuktisolermatta (8mm) typ http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ktisolering-av-husgrund/21201/fuktisolermatta
- Sen lumppapp
- Sen plywood (12mm)
- Slutligen laminat (6mm)
- Ventilerade marklister
Det här skulle få en bygghöjd på ca 26mm, vilket borde vara ok. En dörr kommer nog behöva modifieras i botten, men det bör se ok ut mot våra trösklar i alla fall.
Att bila upp betongplattan är nog inte aktuellt just nu, och att ha en bygghöjd på 50mm går också bort.
Klinker skulle kunna fungera, fast som sagt så gillar vi inte utseendet av det egentligen, utan hade hellre haft laminat :/
Besvärligt det här med golv på bottenplan
Varför vill du ha Plywood under?
Jag skulle flytsspacklat betonggolvet om det var ojämnt, lagt fuktspärr (plastfolie), stegdämpare i syntet (ej lumppapp med tanke på ev fukt), och slutligen laminatet.
Även med lamnatgolv är det nog sedan en god idé att skydda golvet med någon form av matta där vikterna landar.
Jag skulle flytsspacklat betonggolvet om det var ojämnt, lagt fuktspärr (plastfolie), stegdämpare i syntet (ej lumppapp med tanke på ev fukt), och slutligen laminatet.
Även med lamnatgolv är det nog sedan en god idé att skydda golvet med någon form av matta där vikterna landar.
Om du absolut vill ha laminatgolv låter detta som en rimlig lösning. ByggMax matta som du länkar till är sannolikt lika bra som originalet (Platonmatta). Det finns ännu tunnare platonmattor men om denna bygghöjd är okej tror jag det är bra att hålla åtminstone 8mm.buffi skrev:
Jag hade också valt stegdämpare i syntet (även om man kan resonera att om fukten ändå kommer dit är skadan skedd eftersom laminatgolvet blir angripet, så då spelar det kanske mindre roll om man väljer papp eller syntet).
Ventilerade golvsocklar (som jag antar är det du avser) tror jag är bra i kombination med fuktisolermattan, under förutsättning att du har rimligt god ventilation i huset (t.ex. FTX, mekanisk frånluft eller självdrag med eldande panna). Om du har dålig ventilation (t.ex. självdrag där pannan bytts ut mot el eller bergvärme utan ventilationsåtgärd) tror jag inte ventilerade socklar har någon effekt.
Liksom mycke_nu ser jag inte någon anledning att ha plywoodskiktet, vad vinner du på det?
Japp. Jag har också suterränghus. Har hittills åtgärdat 1 rum av 4, och 0 väggar av 2. Men det kommer så småningom
Nu läste jag en gång till och inser att ditt tilltänkta laminatgolv bara är 6mm. Då förstår jag varför du tänker dig plywoodskiktet.
Men kolla om det inte blir billigare (eller i alla fall ungefär lika kostsamt) med ett tjockare laminat- eller parkettgolv (typ 15 mm) än med kombinationen plywood plus tunt laminatgolv. Enklare blir det ju hursomhelst.
Men kolla om det inte blir billigare (eller i alla fall ungefär lika kostsamt) med ett tjockare laminat- eller parkettgolv (typ 15 mm) än med kombinationen plywood plus tunt laminatgolv. Enklare blir det ju hursomhelst.
Redigerat:
Extremt tacksam för svar, då jag inte kan mycket om sånt här!
När jag läste texten på fuktisolermattan så står det (samma på Platon-matta) att man måste lägga golv på minst 14mm ovanpå, annars måste man lägga en extra skiva under. Eftersom golv-spånskivor verkar vara 20mm+, så tänkte jag att en plywood eller liknande skiva borde få upp den totala bredden inklusive laminat till över 14mm (vi kikar främst på billiga laminat runt 6mm).mycke_nu skrev:
Det var ungefär det jag tror att jag skrev i det översta inlägget. Jag länkade dock där http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...derlag-golv/65904/underlagsfoam-med-fuktsparr som verkar vara kombinerad fuktspärr och stegdämpare dock, men det borde väl fungera lika bra?mycke_nu skrev:
Absolut. I hörnet av rummet där jag kommer ha vikter kommer jag ha en 1-2cm tjock gummi-matta. Rummet kommer dock även användas av min fru som har annan utrustning, som ej är fria vikter. De kräver ingen matta.mycke_nu skrev:
Yes, jag kikade först på Platon-mattor, men det var en rejäl prisskillnad så jag hoppas mer på den här (även om jag har råd med Platon också egentligen).StockholmM skrev:
Ok, så något i stil med http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ggning/foam-underlag-golv/13002/underlagsfoam då (d.v.s. samma som jag länkat tidigare, fast utan fuktspärr?StockholmM skrev:
Yes, vi har självdrag med eldande oljepanna. Och ja, jag menar ventilerade golvsocklar.StockholmM skrev:Ventilerade golvsocklar (som jag antar är det du avser) tror jag är bra i kombination med fuktisolermattan, under förutsättning att du har rimligt god ventilation i huset (t.ex. FTX, mekanisk frånluft eller självdrag med eldande panna). Om du har dålig ventilation (t.ex. självdrag där pannan bytts ut mot el eller bergvärme utan ventilationsåtgärd) tror jag inte ventilerade socklar har någon effekt.
Besvarat ovan. Jag tänkte att laminatet inte var nog tjockt för att lägga direkt på fuktisolermattan.StockholmM skrev:
Lycka till med övriga rum du ocksåStockholmM skrev:
Insåg det sen, och skickade ett svar till i princip samtidigt. Se kommentar före ditt inlägg.buffi skrev:När jag läste texten på fuktisolermattan så står det (samma på Platon-matta) att man måste lägga golv på minst 14mm ovanpå, annars måste man lägga en extra skiva under. Eftersom golv-spånskivor verkar vara 20mm+, så tänkte jag att en plywood eller liknande skiva borde få upp den totala bredden inklusive laminat till över 14mm (vi kikar främst på billiga laminat runt 6mm).
Varför betala onödigt mycket? Jag visste inte att Byggmax kopia fanns, tack för tipset!
Den hade jag valt, ja.
Tack, det behövs...
Det här är fan sant. Känns ju betydligt smartare att bara köpa tjockare golv istället för att böka med plywood.StockholmM skrev:Nu läste jag en gång till och inser att ditt tilltänkta laminatgolv bara är 6mm. Då förstår jag varför du tänker dig plywoodskiktet.
Fattar inte att jag inte tänkte så långt...
Blir helt enkelt att jag köper ett parkettgolv på runt 14-15mm då och kör det ovanpå fuktisolermatta och stegdämpare.
Tack så mycket för hjälpen!
Byggmax platonmatta har en jätteskarp kemisk doft som jag inte skulle vilja ha in i huset!
Jag använde denna vid dränering i somras och lukten har inte avtagit än från resterna som skall till tippen...
Även jag tänkte använda denna i källaren men tänkte om direkt efter jobbet i somras!
Beijer har blå platon som jag skall använda!
Jag använde denna vid dränering i somras och lukten har inte avtagit än från resterna som skall till tippen...
Även jag tänkte använda denna i källaren men tänkte om direkt efter jobbet i somras!
Jag menade att man skall använda vanlig byggplast (diffusionstät). Eftersom plasten är tunn blir det ingen svikt.
Har gjort så i ett hus med betongplatta för ca sju år sedan och det har fungerat bra. Dock handlade det inte om ett souterrängplan utan en vanlig platta på mark, så fuktbelastningen är antagligen mindre.
Har gjort så i ett hus med betongplatta för ca sju år sedan och det har fungerat bra. Dock handlade det inte om ett souterrängplan utan en vanlig platta på mark, så fuktbelastningen är antagligen mindre.
Hmm, jag har inte läst något om det någon annanstans.rsjerry skrev:Byggmax platonmatta har en jätteskarp kemisk doft som jag inte skulle vilja ha in i huset!
Jag får helt enkelt ta mig till byggmax och provlukta bara.
Hade jag varit du hade jag rivit bort mattorna och rengjort ordentligt och sedan lagt nålfiltsmatta direkt på betongen. Det finns sådana som släpper igenom fukt och riktigt billiga. Duger nog i ett gym.
Välj en röd matta och en köp en kristallkrona på loppis så har du lyxigaste gymmet i området
Välj en röd matta och en köp en kristallkrona på loppis så har du lyxigaste gymmet i området
Bra förslag Stuff! I ett hus med god ventilation bör det fungera bra.
Vad gäller Byggmaxmattan - om jag känner Byggmax rätt köper de sina grejor från olika leverantörer vid olika tillfällen, beroende på var de får bäst pris för stunden. Min gissning är att den kemiska sammansättningen av deras "platonmatta" därför kan variera mellan olika sändningar - och därmed också lukten.
Vad gäller Byggmaxmattan - om jag känner Byggmax rätt köper de sina grejor från olika leverantörer vid olika tillfällen, beroende på var de får bäst pris för stunden. Min gissning är att den kemiska sammansättningen av deras "platonmatta" därför kan variera mellan olika sändningar - och därmed också lukten.
Liknande trådar
-
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Kan man lägga ett tunt lager betong på ett stengolv?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur renoverar jag bäst för att lägga plant undergolv
Golv -
Lägga tillbaks undergolv som sågats upp
Golv -
Behöver lägga 18mm djupt undergolv, hittar inte spånskivor
Golv