Vi har ett grått klinkergolv lagt över en stor del av lägenheten och jag drömmer om att få in en varmare känsla med ett fiskbensgolv. Dock vill jag inte riva upp hela golvet då det är lagt 2016 och har vattenburen golvvärme. Jag har kollat på Bjelins klickbara fiskbensparkett i modell Halmstad och funderar på om det skulle gå att på ett snyggt sätt lägga det över hela golvet förutom där köksdelen är (enligt bild). Golvets tjocklek är 14.6mm och så kanske man måste lägga ett underlag på 2 mm emellan, så totalt 16.6mm i höjdökning.
Är det någon som har gjort något liknande och/eller tror att det går att göra övergången på ett snyggt sätt?
Det skulle ju kunna gå att lägga det över hela golvet också i värsta fall, men sten är ju mer praktiskt att ha i köksdelen.

En annan fundering jag har är att vår takhöjd är 2.4 och kommer dessa drygt 1.5 cm att märkas av tror ni?

PS. Ignorera färgskillnaden på köksön, den håller på att målas om :)

Fiskbensparkettgolv med synliga ådringar och grenar, dekorerat med gröna växtgrenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 425783

Visa bilaga 425783 Ljus inredning med grått klinkergolv i en öppen lägenhet med utsikt och köksö under målning.
Skapa konto
Inredning av lägenhet med grått klinkergolv, köksö och utsikt genom ett fönster.
Skapa konto

Du behöver inte oroa dig för takhöjden på en så liten ändring. Det blir ju en liten kant du får täcka med en list men under 20 mm är ju normal nivåskillnad och godkänt enligt tillgänglighetsreglerna också.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tack för svar!
Uppdatering: vi har nu fått hem provbitarna från Bjelin och min favorit är den jag har tänkt, Halmstad rustik naturell mattlackad. Jag har tänkt att vi ska lägga trägolvet så att det följer kanterna på klinkerplattorna enligt bild. Tror ni att det blir bra? Man ser också hur stor höjdskillnad det blir, det borde väl gå att få till en snygg övergång med hjälp av en nivålist eller om man ber snickaren tillverka något?

Kök med klinkergolv och provbit av trägolv bredvid, möjlig övergång mellan golven syns.
Skapa konto
Interiör med kökgolv och provbit av trägolv bredvid gråa klinkerplattor, med vardagsrum i bakgrunden.
Skapa konto
Provbit av mattlackad Halmstad rustik trägolv ovanpå klinkerplattor med mönstrade löv, intill trälist som visar höjdskillnad.
Skapa konto

BirgitS
Jag skulle välja att följa sidan på skåpen i stället eftersom jag tycker att en liten bit klinker på sidan av kökshalvön ser mycket konstigt ut.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle välja att följa sidan på skåpen i stället eftersom jag tycker att en liten bit klinker på sidan av kökshalvön ser mycket konstigt ut.
Det hade jag också föredragit men skåpen är inte exakt mitt emot varandra så det kommer inte att gå. Köksön är längre ut än kylskåpsdelen.

BirgitS
Okej, då skulle jag dra den långa linjen från vägghörnet, alltså hörnet mellan de två väggarna som är till vänster om matskålarna, och bort mot köksön tills den korsar en kort linje som drar längs efter halvöns kökssida (inte sluta mitt på halvöns gavel utan tidigare). Då får du dessutom matskålarna på klinkern som är tåligare än trägolvet.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Menar du såhär?

Modernt kök med köksö, vitvaror och en röd linje som visar köksönivåns höjdändring.
Skapa konto

Det här alternativet ser mer symmetriskt ut enligt mig. Hunden sprider ändå ut sin mat över hela golvet när hon äter så att ha klinker just under matskålen skulle inte hjälpa så mycket egentligen. Men du har rätt i att det ser konstigt ut att golvet slutar mitt på köksön.
Kök med gråa klinkergolv som övergår till trägolv, markerat med röd linje, och en hundmatskål på golvet.
Skapa konto

BirgitS
Din första bild (inlägg 7) visar hur jag tänkte mig det.

För mig ser det bättre ut när man fortsätter och följer en linje som redan finns i stället för att hitta på en ny linje som i inlägg 3 och 8.

Men det är du som ska leva med det :)
När du har allt golv hemma så är det ju lätt att provlägga lite olika alternativ, för det är lite svårt att föreställa sig med bara några enstaka brädor.

Jag hade inte lagt enligt klinkerfogen alls utan följt linjen på högskåpet. När ni städar mot nivålisten blir det bara jobbigt att ha massa hörnor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.