1 341 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Lägga trägolv - hur göra vid nivåskillnad
Vi renoverar ett hus från 30-talet & har breddat dörrhålet i en timmervägg mellan två rum. Där ska vi nu lägga ett Dala-Floda furugolv. Golplankorna skulle ligga flytande mellan rummen, utan skarv/tröskel. Hantverkare har i omgångar gjort ny trossbotten & vi har lagt på glespanel, plåtar för golvvärme/plast/grålummpapp. Vi var extra tydliga med att reglarna i resp. rum fick lov att vara exakt i samma nivå eftersom golvplankor ska ligga löpande mellan rummen så man får känslan av att det är ett enda rum. Igår började vi lägga golvet. När vi kommer fram till öppningen mellan rummen visar det sig att det ändå är en nivåskillnad mellan rummen på mellan 0,8 - 1cm. Plankan hamnar liksom aningen i luften precis efter platsen där tröskeln tidigare var. Det går att trycka ned plankan, men min man säger att det inte går att lägga golvet när nivåskillnaden är så stor. Hmm. Till saken hör även att konstruktionen är så att det inte går att skarva i en planka tvärs över, som en gräns mellan rummen. Det är redan gjort för att plankorna ska ligga flytande genom öppningen åt andra hållet. Nu ligger golvet i halva rummet fram till öppningen & all golvvärme är inkopplad. Hur gör vi nu? Någon som har tips? Är golvplankor mer flexibla än man tror? Jag kan leva med mindre ”uppförsbacke” i skarven. Tycker det blir mycket finare om golvet flyter på mellan rummen, dessutom har vi inget annat val, så vitt jag vet. Kan man jämna ut skillnaden på något sätt trots att plåtarna redan sitter där? Pgr av golvvärmen bör ju golvplankorna även helst nå plåtarna. Tips välkomnas!
Redigerat:
E Emil_K skrev:
Nja, går tyvärr inte här. Är inget betonggolv. Skulle vi hälla flytspackel på plåtarna skulle det rinna ned mellan skarvarna på glespanelen. Skulle väl förtydliga, vi har glespanel, med isoleringsull under. Ej spånskiva. Nja, går tyvärr ej.
Liknande trådar
-
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Går det att lägga på en våning till på en "sportstuga" från 60-talet?
Lösvirke & Timmerhus -
Lägga golv hall - tips och förslag tack :)
Golv -
Lägga trägolv över klinker på en del av golvet- kan det bli bra med nivåskillnaden?
Golv -
Lägga massivt trägolv - spännband
Golv