Hej, mina trallbrädor har legat lösa på altanens regelverk sen i augusti förra året, min fråga är om jag kan skruva fast dem nu som de är eller ska jag blöta ner dem? De ska skruvas fast med dolda skruvar från K-Rauta som ger 2 mm mellanrum mellan brädorna (PROF systemet, en sida åt gången).
 
Är det inte lättare att öka mellanrummet så du får brädan "bredd" plus 2 mm t ex 28x120 blir 122 kant till kant? Fast fråga där du köpt grejerna så kan de svara på hur just deras system är tänkt att användas.
 
Z z_bumbi skrev:
Är det inte lättare att öka mellanrummet så du får brädan "bredd" plus 2 mm t ex 28x120 blir 122 kant till kant? Fast fråga där du köpt grejerna så kan de svara på hur just deras system är tänkt att användas.
Tack för svar, jo tanken är att ha 2 mm mellan varje bräda men vet inte om det är ok att skruva fast brädorna så när de legat lösa så länge o torkat.
 
S
V Villläramer skrev:
Tack för svar, jo tanken är att ha 2 mm mellan varje bräda men vet inte om det är ok att skruva fast brädorna så när de legat lösa så länge o torkat.
Poängen var att du inte ska lägga med 2 mm glipa. Om du mäter dina trallbrädor så är de nog 117 mm tex och inte 120 mm.
 
Jag hade mätt brädan . Sen lagt en bit i vatten en vecka så vet du sen
 
R
Rekommendationen på 120mm trall tryckt trall är 126mm kant till kant, kör du 122mm när dom är torra så kommer dom att svälla och bli bom täta till hösten och den våta perioden..
 
D Daniel 109 skrev:
När de är torra behöver du lägga dem på specifikt kant till kant avstånd. Inte med 2mm glipa. Det blir för lite med torr trall.
Det är så Svenskt trä rekommenderar att göra oavsett. Se tabell 3
[länk]
Tack för info om mellanrummet. Jag kan alltså skruva fast dem när de är torra med 6 mm mellanrum utan att skruvarna går av när trallbrädorna blir blöta o sväller?
 
R Rejäl skrev:
Rekommendationen på 120mm trall tryckt trall är 126mm kant till kant, kör du 122mm när dom är torra så kommer dom att svälla och bli bom täta till hösten och den våta perioden..
Tack för svar, blir 6 mm.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.