Jag har tagit bort vinylgolv som har lagts 1992 då bostadsrätten byggdes och det ligger kvar limrester. Det ser ut som att många hyr en betongslip och slipar bort all lim innan de lägger nytt golv men jag undrar om det verkligen behövs?

Blir det någon skillnad förutom att det ser renare ut om man skipar bort limmet då man en då lägger underlagsfoam mellan betongen och parketten?

Har ni tips på andra verktyg eller medel jag kan använda istället då jag inte tror att limmet sitter lika hårt som på äldre golv?
 
BirgitS
Du behöver få det tillräckligt slätt och plant på korta och långa sträckor för att kraven i golvtillverkarens läggningsanvisning uppfylls.

Har du något lämpligt att skrapa med för att se hur hårt limmet sitter?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver få det tillräckligt slätt och plant på korta och långa sträckor för att kraven i golvtillverkarens läggningsanvisning uppfylls.

Har du något lämpligt att skrapa med för att se hur hårt limmet sitter?
Förstår såklart att tillverkaren har sådana krav så att man inte kan klaga men det vore intressant att höra om någon har lämnat limmet och sedan ångrat sig eller varit nöjd. Det känns som att foamen borde kompensera för limmet.

Jag tar tacksamt emot förslag på verktyg att använda. Jag har använt spackelspade och kofot. Borde man inte kunna använda sandpapper eller liknande då jag vill få bort limmet men inte betongen?
 
S surud skrev:
Förstår såklart att tillverkaren har sådana krav så att man inte kan klaga men det vore intressant att höra om någon har lämnat limmet och sedan ångrat sig eller varit nöjd. Det känns som att foamen borde kompensera för limmet.

Jag tar tacksamt emot förslag på verktyg att använda. Jag har använt spackelspade och kofot. Borde man inte kunna använda sandpapper eller liknande då jag vill få bort limmet men inte betongen?
Testade idag att köra varmluftspistol och spackelskrapa. Det tog ca 3h att få bort 2 kvadratmeter men så fort limmet värmdes så gick det enkelt bort. Har sökt lite på internet och sätt att Amerikaner tipsar om att använda en tapetångare. Är det någon som har testat det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.