Jag undrar om någon vet eller har synpunkter på om det går att lägga ny underlagspapp över den gamla då den är blöt?

Jag ska riva ner mitt tak imorgon och lägga över ny papp men pga av detta ostadiga vädret i Småland hade det varit bra att kunna arbeta med pappen även i regn då det regnar mer eller mindre hela tiden.

Tacksam för synpunkter omgående!

• Gilla
Arvidsjaur123
  • Laddar…
Många säger att det är en fördel att lägga ny papp ovanpå den gamla och på så sätt få dubbla tätskick. Jag ställer mig tveksam till detta, dels för att jag gärna vill se hur råsponten ser ut, dels att jag inte har någon lust att bygga in något gammalt. Men det är mitt personliga ställningstagande.

Om den gamla pappen är ok borde det inte vara något problem i och för sig att "pappa in fukten", men risken är att den gamla pappen förr eller senare kommer att bli ännu äldre och då släppa in den lagrade fukten.

Sammanfattningsvis: Riv bort den gamla pappen och kolla råsponten och pappa när det är absolut torrt underlag.

Lycka till!  :) :) :)

Det som jag har hört är att den fukt man ev. kan bygga in under ny papp, antingen mot spånten eller mot gammal papp, ventileras ut. papp är inte så tät att den stänge in fukten för evigt. Och den fukt som når råsponten kommer att vandra igenom viket och ventleras bort på insidan. Om detta skuklle vara en kontinuewrlig fukttillförsel, så vore det givetvis inte bra, men den lilla mängd vatten som kan bli instängd är inget problem.

Däremot så är det inte så bra att lägga i ösregn, oavsett om du har gammal papp eller ej som skyddar råsponten. När du tagit bort läkten så är där massor av spikhål i pappen som släpper in vatten. Där (enl, takläggaren jag anlitade) så bör man få det täckt inom någon timme efter att läkten är borta.

Kommer det för mycket vatten på råsponten så finns det risk att den reser sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.