Den gamla silikonfogen vid vårt handfat har pulvriserat och missfärgats. Kan vi bara applicera nytt silikon på det gamla eller måste vi försöka skrapa bort allt det gamla? Om vi måste få bort det gamla tar vi gärna emot tips på hur vi gör det bäst då det inte går att bara dra bort det.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Det går att lägga på nytt utanpå men lär inte bli varken snyggt eller hållbart. En vass brytbladskniv är användbar till att skära bort det gamla silikonet. Rensa och gör rent så gott det går.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 872 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 872 inlägg
Inget fastnar på Silikon. Skapa bort så mycket silikon du kan med en mattkniv. Sen kemisk ren bensin/Aceton på en trasa och gnugga bort resten. Känn med fingrarna så att ytan inte känns fet ut, ytan måste kännas fettfri innan ny Silokon läggs på. Det går relativt fort att få bort gammal silikon.Lojsie85 skrev:
Tejpa med målartejp ett par mm ovanför handfatet, en tejp på handfatet 1 mm in. Dra en silikonsträng, doppa fingret i såpvatten och dra fingret over siliconsträngen, ta bort tejpen och så drar du över siliconsträngen igen med såpat finger, klart.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 872 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 872 inlägg
Glöm inte att också lägga silikon på sidorna vid handfatet mot väggen. Lägg silicon i sidorna innan ovandel.Lojsie85 skrev:
Jag tog nyligen bort silikon och tyckte det var väldigt svårt att få bort det med hjälp av kniv. Det bara vek sig, trots nytt knivblad. Det som funkade bäst var att gnugga med ofuktat hushållspapper. Då smulade silikonet sönder och så kunde jag dammsuga upp det.
Jag tycker för övrigt det ser ut som att det gamla silikonet på bilderna ligger rätt djupt, en bit under handfatsnivån. Då gör det väl inte så mycket om det ligger kvar under nytt silikon? Fästytan för det nya silikonet blir ju vägg och handfat.
Jag tycker för övrigt det ser ut som att det gamla silikonet på bilderna ligger rätt djupt, en bit under handfatsnivån. Då gör det väl inte så mycket om det ligger kvar under nytt silikon? Fästytan för det nya silikonet blir ju vägg och handfat.
Produkter som diskuteras i tråden