Kan man lägga ner en handdukstork under klinkers och på så sätt få ngn sorts golvvärme? Förstår att den blir lite centrerad..

Värmen i handduksslingan är vattenburen, är kopplad till vattenledningarna.

WOW vicken idé! man kan ju lägga ned flera om man hittar billiga så det värmer hela golvet :)

???

Det finns ju vattenburen golvvärme som du kan koppla till istället....

Råkar du möjligtvis ha en handukstork över och vill spara några hundralappar? Glöm det, skulle jag säga. Sådan sparsamhet är förknippad med stora risker i byggsammanhang. Använd saker till det de är avsedda för, så blir bygget bättre.

Tolkar jag dig dessutom rätt om du säger att handdukstorken redan är kopplad, och du vill lägga ner den i golvet med befintlig koppling? Då bör du vara medveten om att det finns en maxtemperatur för hur varm golvvärmen får vara. Jag kommer inte ihåg vad denna temperatur är, men den är avsevärt lägre än vad temperaturen brukar vara i radiatorer och handdukstorkar (har för mig att den är under 30 grader). Så förmodligen behöver du skaffa en shunt som reglerar temperaturen i golvvärmen om du kombinerar radiatorer och golvvärme på samma cirkulationssystem.

Så mitt svar är nej, gör inte det. Men jag är å andra sidan ingen expert på badrum (håller dock på att förbereda mig för att bygga ett).

Det är sällan eller förmodligen aldrig nån bra idé att bygga in material i betong/flytspackel som inte är avsett för det. Speciellt inte nåt som är avsett att sitta på en vägg, vare sig ytskikt eller kopplingar är konstruerade för det och risken för läckage måste vara avsevärd.
Jag skulle aldrig göra så.

Man får inte bygga in kopplingar så det faller redan på det.

Nöden är uppfinningarnas moder...

Krilleman
Spännade idé!

Tyresö
Jag förstår inte poängen med att göra så. Vad är det för fel med att använda golvvärmeslingor, som är gjorda just för att värma golv

T
Detta kan vara det konstigaste jag har läst på detta forum, med råge

jag sitter och filar på formulering för att inte verka för elak men hur tänkte du nu???

Har inte en handukstork ett högre pris per löpmeter än golvvärmeslingor?

J
Tror att mor har en gammal spis stående på landet, kanske skulle sätta på plattorna på max och gjuta in den i golvet

;)

Tyresö
Om du nu ändå ska gjuta in en handdukstork, passa då på att samtidigt gjuta in en stereo i golvet, så att du kan lyssna på musik samtidigt som du duschar. Tänk bara på så att du väljer CD-skiva med omsorg, det kan bli lite omständigt att byta i efterhand.

tank77 skrev:
Detta kan vara det konstigaste jag har läst på detta forum, med råge
Inte f-n "tank77" vi har läst mycket konstigare saker än det här väl?? ;):D

Men vi förutsätter att TS ställer en seriös fråga så försök svara sjysst, lite gliringar får man stå ut med men dom ska ju va me glimten i ögat ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.