Hej!

Har ett gammalt uthus som jag håller på att bygga om till åretombostad. Taket består av okantade brädor, på det spåntak som nog legat som yttertak tills det blev dåligt, på det ligger tegelpannor. Tegelpannorna är nu nästintill helt söndervittrade och måste bytas. Ska lägga på tegel igen men av annan storlek. Men hur göra underliggande skickt bra. Vill gärna har spånet kvar då det innebär väl mycket jobba att rensa bort allt plus spikar och sådant från underliggande brädor plus att det ger huset karaktär att ha spånet utstickandes i takfoten.
Funderar på följande:

Riva bort tegel plus bärläkt, (de pannor som är idag är lägre än de nya så de passar inte).
Därefter lägga på oljehärdad masonit och ströa och läkta upp nytt och sedan tegel.
Mina funderingar är:

Hur väl håller oljehärdad masonit under tegel? det blir ju väldigt lite fukt med pannor på men det kan ju läcka?

Behövs luftspalt mellan spåntak och masonit, dvs är det lika bra att lägga masonit direkt på nuvarande bärläkt och bygga lite högre?

Eller kan jag lägga masoniten direkt på och ha en luftspalt på undersidan av de brädor som håller upp taket idag? Det blir fritt oisolerat vindsutrymme på nästan hela huset.

Hur bråttom är det med att få på teglet om jag lägger ut oljehärdad masonit? Håller det någon regnskur?
Hur lägger man den om lott bäst?

Mycket funderande blir det:) skriv gärna dina synpunkter!

M.V.H

Erik
 
Vi gjorde samma operation på ett uthustak. Vi la masoniten direkt på spåntaket, och tog alltså bort den gamla läkten. Tänk på att man måste kunna klättra omkring på masoniten när man spikar läkt, om det skulle ligga läkt under är det nog risk att man trampar igenom masoniten. Eftersom spåntaket är ojämt borde ingen luftspalt behövas; jag har i alla fall inte hört det från någon.

Hur väl masoniten håller för den fukt som hamnar under pannorna vete f-n, men de säger ju att det här ska funka ...

Min erfarenhet är att den oljehärdade masoniten inte håller för så värst många regnväder innan den börjar se väldigt sjaskig ut. Om det sen betyder att den inte fungerar längre ska jag låta vara osagt. Vi lät masoniten ligga en hel vinter (!) och jag bytte några av de skivorna på vårkanten när vi återupptog arbetet (mkt dålig arbetsgång ...). Dock hade ingenting läckt igen masoniten, trots en blöt vinter.

För att inte få för tjocka skarvar där masoniten hamnar omlott kan det vara bra att inte låta fler än tre skivor mötas i hörnen; vi lade ett skift masonit på höjden och skiftet ovanför på bredden, samt kapade till skivorna så att de skulle bli lite olika breda. Det funkade hyggligt. En anna idé kunde vara att mäta på ett ungefär var ströläkten ska hamna, och se till att det inte blir skarvar under eftersom de bygger ganska mycket.
 
Tack för tipsen! :)

Finns det någon bra jämförelse mellan alternativet vanlig masonit belagd med tjärpapp och enbart oljehärdad masonit? Har sökt lite på forumet, men inte hittat allt jag vill veta någon som vet om det har tagits upp tidigare?

M.V.H

Erik
 
Jag har gjort samma sk på mitt torp från 1896. Vi hade masoniten exponerad för regn några månader. Det gick bra. Dock blev den lite "bucklig" med det var mest ett skönhetsfel. Kolla länsken nedan här på forumet så finns mer info om hur jag och andra gjort.

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/63808-knastak.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.