Så skulle vi lägga om plattorna utanför radhuset. Ca 300 plattor 35x35. Såg ut som ett stormande hav när vi köpte. Alla plattor står åt olika håll. Tänkte det måste vara något konstigt som växer under.
Lyfte upp all marksten, grävde ur sand och la på nytt. Grannen som nyligen gjort om sitt hade på stenmjöl. Köpte ett par kärror sånt och har slängt på. Idag skulle jag jämna ut med en padda för att imorgon lägga marksten. Såg att det såg konstigt ut... typ mjukt. Tänkte att det håller väl på att packas ihop. ICKE. Det är som att gå i en hoppborg. Mjukt och ja... konstigt. Började gräva ett stort hål för att se om jag kunde gräva bort den mjuka delen. Grävde bort stenmjölet, sen grävde jag bort sanden som låg där, sen kom jag till lera som jag började gräva bort. Grävde ca 45-50 cm. Fortfarande mjukt. Kan ju inte lägga någonting på det där. Kommer ju bara sjunka och flytta på sej. Jätteknepigt. Gräver jag bort allt och lägger på nytt kommer det ju med att röra sej och flytta på sej eftersom det ändå var mjukt och flyttbart så långt ner. Känslan är att det typ ska börja spruta ut vatten när som helst och det bli ett jätteras/hål... Vilket det nog inte blir men känslan är sån... att stå på en bubbla typ. Jorden är inte överdrivet blöt heller. Blöt men nog inte onormalt.
Inte konstigt att markstenen som legat innan såg ut som ett stormande hav.
Vad gör man? Några tips? Kan inte använda traktor för att gräva bort utan måste köra med spade.
Börjar ju bli kallt nu med och ja... jag blir bara deppig.

Hur gammalt är huset, står det något om markförhållanden i bygglovet?
Har grannarna liknande problem?
Om det enbart är ett väldigt lokalt problem kring din uteplats kan det kanske vara dags att kontrollera vilka vatten/avloppsledningar som går där?

• Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Huset är byggt 81 och ingenting har gjorts med markstenen sen dess. Många grannar har lagt om sina plattor men det verkar inte som om de haft samma problem som jag har.
Osäker på vad det står i bygglovet. Inte sett något men ska absolut kolla med vice-värden om det.
Klart man kan kika på avlopp och vatten men ja... jag tror inte det ska vara det. Plattorna har ju ändå legat sen 81. Senaste 10 åren har det sett likadant ut och förmodligen innan dess med.
Men du, tack för tips! Ska kika.

Om det är mycket lera som gungar skulle man kunna gräva ur en bit, lägga markväv sen lägga bärlager och sist stenmjöl. Markväven gör så att bärlagret inte sjunker ner i leran och flyttar på sig.

• Gilla
MattisNoName
  • Laddar…
Ja, jag har ju grävt ur ca 35 cm bara lera, 5 cm grus och 5-10 cm stenmjöl. Hur mycket djupare i leran bör man gräva för det är liksom lite likt när man klämmer på ett löskokt ägg (ursäkta alla liknelser)

Jag har lagt markväv intill rabatten för att det inte ska sprida sej därifrån men där gungar det lika som överallt.

Vad hade du använt som bärlager?

Kanske försöka stabilisera. Sök på MSE på youtube.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.