Hoppas ni förstår min skiss nedan:
Har tagit bort en vägg och ska lägga golv i detta rum.
Där väggen satt blev en nerfasning i golvet som jag spacklade igen med golvspackel.
Då upptäckte jag att det blev en sluttning på spacklingen mot övre väggen.
Betongplattan i det lilla utrymmet är alltså inte helt plan.
Detta blir nu ett problem när vi ska lägga golv.
Jag är inne på att sätta en regel längs golvet till det lilla utrymmet och lägga flytspackel där för att få jämn yta. Men då blir denna del en upphöjning på 2cm och jag måste lägga en tröskel mellan lilla och stora delen.
Har ni något smart tips på hur man skulle kunna göra för att slippa tröskel?
- Flytspackla hela rummet till nivå är ej ett alternativ. Har ej tid att slipa ner kärlimningen och kan ej flytspackla över denna.
- Bila ner nivåskillnaden och sedan flytspackla är ej ett alternativ p.g.a. tidsbris samt att dom nymålade väggarna förmodligen blir förstörda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tagit bort en vägg och ska lägga golv i detta rum.
Där väggen satt blev en nerfasning i golvet som jag spacklade igen med golvspackel.
Då upptäckte jag att det blev en sluttning på spacklingen mot övre väggen.
Betongplattan i det lilla utrymmet är alltså inte helt plan.
Detta blir nu ett problem när vi ska lägga golv.
Jag är inne på att sätta en regel längs golvet till det lilla utrymmet och lägga flytspackel där för att få jämn yta. Men då blir denna del en upphöjning på 2cm och jag måste lägga en tröskel mellan lilla och stora delen.
Har ni något smart tips på hur man skulle kunna göra för att slippa tröskel?
- Flytspackla hela rummet till nivå är ej ett alternativ. Har ej tid att slipa ner kärlimningen och kan ej flytspackla över denna.
- Bila ner nivåskillnaden och sedan flytspackla är ej ett alternativ p.g.a. tidsbris samt att dom nymålade väggarna förmodligen blir förstörda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Du glömde måtten på rummen, jag tror du kan få bättre svar när man ser längderna.
en tanke som slog mig nu är att man kanske ska bygga ett litet podium som täcker lilla delen samt en bit ut..ett par cm högt. Men huvudvärken då blir att få podiumets översida att vara plan
Även om du har tidsbrist så brukar jag resonera som så att det är bättre att ta tjuren vid hornen än att riskera att få något som man kommer reta sig på så länge man bor kvar. Om det är nymålade väggar är det ju lätt att bättra på dessa om något skulle skadas.