Hej!
Jag har ett rum på 4,2 x 3 meter.
Jag ska lägga in ett Laminatgolv från Hornbach.
Dock är rummet i sjuk "otakt" med längden på planken.
Planken är 1735mm.
Minsta avstånd till skarv är 300mm och kortaste bit för vara minst 300mm.

För att få så lite spill som möjligt har jag tänkt börja lägga en bit på 500mm från vänster.
Sen tänkte jag ta och kapa till den biten som blev över från bit 1 och kapa även den till 500mm, men börja lägga denna från höger och sen jobba mig vidare med spillbitarna i vanlig ordning.
Men får man, kan man, bör man lägga golv så?
Alltså börja från vänster på rad 1 och sen börja från höger på rad 2, från vänster rad 3 osv osv?

Försöker klistra in en skiss så kanske ni förstår hur jag menar.
Tacksam för all hjälp som går att frambringa!
Tack på förhand! Skiss av laminatgolvsläggning med måttangivelser för optimering av plankskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
det är krångligt men det går ju att lägga baklänges.
köper du rätt mängd kvm så brukar det inte bli något spill
 
Hightech! Snål-Ove´s läggningsteknik, RESPEKT! ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur får du raderna till 4,2 m?
Du sparar inget på att lägga baklänges.
 
Kane,

500 + 1375 +1375 + 940.

Berätta gärna hur ni hade gjort! Jag har aldrig lagt golv innan :)

Inte snål...Ekonomisk:wow:
 
DrJokke skrev:
Hej!
...
Planken är 1735mm.
.....
Bestäm dig.
 
Sorry...skrev fel i första posten!
Planken är 1375.
Förlåt!
 
Hur många plankor i varje paket, hur många paket räknar du med att göra av med, hur många plankor har du kvar när du är klar?
 
Hur många kvm/paket är det?
 
Har inte köpt golvet ännu. Funderar på hur jag ska lägga det och sen räkna på hur mycket jag behöver köpa. Varje paket är 1,293 kvadrat, det vill säga 5 plank i varje paket.
Hela rummet är 4,2 x 3 meter. 12,6 kvadrat!
 
S
DrJokke skrev:
Sorry...skrev fel i första posten!
Planken är 1375.
Förlåt!
köp rätt kvm. du kommer få några hela "plankor" kvar. beroende kvm i varje paket.
 
Vet inte hur det brukar vara med laminatgolv, men är de inte ändspontade? I sådana fall är det ju svårt att bara kapa i delar eller lägga baklänges för då ryker ju sponten...
 
S
Hajjen skrev:
Vet inte hur det brukar vara med laminatgolv, men är de inte ändspontade? I sådana fall är det ju svårt att bara kapa i delar eller lägga baklänges för då ryker ju sponten...
nä du lägger det bara baklänges. om du lägger det åt höger först och sen åt vänster med ilsket humör.
 
Jag är grymt imponerad att du tagit dig tid att göra en "laminatkarta" över ditt rum på 12m2:wow: Nu får du inte köpa laminat per skiva utan de kommer i färdiga paket så det brukar bli några plattor extra.
 
Problemet är att jag får inte till avståndet med skarvarna. De ska vara minst 30 cm ifrån varandra.
Lägger jag 3 hela plank så saknas det typ 7 centimeter. Tar jag och delar första planket på hälften, och sen tar spillbiten från rad ett och lägger på rad två, så kommer skarven för nära.

Håller på att bli tokig!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.