Vi har börjat renovera hallen i vårt nyinköpta hus. Huset är från -49 och i entreplan så har de förra ägarna reglat upp trägolv direkt på plattan. Ett stickprov på förbesiktningen visade förhöjd mikrobakteriell påväxt i golvkonstruktionen. Nu har jag börjat riva upp träkonstruktionen och tanken är att vi ska lägga klinkersgolv istället. Nu till mina frågor. Vid entredörren så är golvreglarna rejält mögliga/fuktangripna. Dessutom så finns det reglar som är ingjutna i plattan (big no no) och dessa är helt genomruttna och faller sönder. De ingjutna reglerna ligger i plan med plattan och är lätta att ta bort då de faller sönder. Kvar blir en kanal i betongen där regeln låg. (Bild 2)Räcker det om jag tar bort all träkonstruktion och flytspacklar (för att få upp höjden) och sen kör fix+plattor? Eller behöver jag pga möglet i reglarna behandla plattan med något speciellt först? Ska jag låta det luftas ut lite först? Något annat jag bör tänka på? Kan jag isolera på nogåt sett? Ska se över dränerigen också men det är ett annat ämne. Bifogar lite halvkassa mobilbilder..
plattan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
plattan1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men hur är det med väggarna då? Har du inte fått upp fukt i dem också?
 
Om du gjuter upp och lägger klinker, så kommer du att få en fuktvandring upp genom golvet. Det är tänkbart att det är OK så länge du inte lägger ex. en tät matta på golvet. Risk att du då får mögel i mattan.

Oftast åtgärdar man ju dylika problem genom att lägga en ventilerande plastmatta, ex. en platon matta på golvet. Och sedan lägger man nytt golv på den. Man sätter då s.k "ventilerande sockel". Dvs. fukte ventileras ut via golvlisterna som sätts med 3 - 4 mm distans mot väggen.
 
  • Gilla
Resko
  • Laddar…
Vet inte om väggarna, de är också av betong, medans övervåningen är gjord i trä. Jag håller samtidigt på och renoverar badrummet som ligger exakt ovanför entren som syns på bilderna. Har rivit upp väggarna i badrummet och har inte sett några spår av fukt/mögel. Vid entren finns en luftvärmepump, och besiktningsmannen anmärkte att den saknade dränering så ifall det fanns någon kondens så rann den ut intill husväggen vid entren. Jag misstänker att den har något med fukten vid entren att göra.
Jag har läst lite om platon, kan man lägga klinkers på en sån?
 
Rensa ur allt trä och fyll upp med EPS sen ett lager flyt på det.
 
Nä OK om väggarna är av betong så är det nok OK.

Platon och klinkers går om man har någn form av bärlager på det. vet dock inte hur tjockt det måste vara.
 
Tack för alla svaren! Utvecklar tråden med lite andra frågor:
Finns det några risker med att använda cellplast istället för EPS?
Blir ju lite bättre isolering, men blir det ökad risk för fuktvandring?
Hur är det med klinkersfogarna. Jag tänkte lägga 60x30 plattor med nivå-utjämningssytem, där fogarna blir ca 2 mm.
Blir det problem med instängd fukt/fuktvandring med såpass små fogar?
Nu är ju väggarna av betong, men man har tilläggsisolerat på utsidan. Så det är isolering samt träfasad på utsidan. Bör jag se över om fukten trängt in i träpanelen på utsidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.