Har flyttat in i en lägenhet byggd -98 med en vidrig plastmatta i köket. Ni vet de där som ser ful och fläckig ut var sig den är fläckig eller ej. (Tror den är hormonstörande också för frugan är alltid sur på den)
Nåväl, det är en tunn matta, sitter på betong.
Jag vill lägga klinker i köket, eftersom matten är fast, kan jag lägga klinker ovanpå? Hur lång tid tar själva jobb + torktid om man gör så? Någon sade att det tar 2v för fixet att fästa i mattan innan man kan gå på golvet, är det så?

Det är ett vanligt standardkök, det finns en diskmaskin, men inget vattendragning till kylar eller golvvärme eller sådant.

Tacksam för svar/tips

Skulle inte lagt på matta då den kan ha fel egenskaper om du inte vet att den är godkänd för klinkers.
Man kan räkna ett par dagar för torktid innan man går på golvet.

K KriZomb skrev:
Har flyttat in i en lägenhet byggd -98 med en vidrig plastmatta i köket. Ni vet de där som ser ful och fläckig ut var sig den är fläckig eller ej. (Tror den är hormonstörande också för frugan är alltid sur på den)
Nåväl, det är en tunn matta, sitter på betong.
Jag vill lägga klinker i köket, eftersom matten är fast, kan jag lägga klinker ovanpå? Hur lång tid tar själva jobb + torktid om man gör så? Någon sade att det tar 2v för fixet att fästa i mattan innan man kan gå på golvet, är det så?

Det är ett vanligt standardkök, det finns en diskmaskin, men inget vattendragning till kylar eller golvvärme eller sådant.

Tacksam för svar/tips
Om man får klinkers ser fästa på mattan så borde det fungera. Det blir inte tätare än det är nu (matta vs matta + klinkers). Mattan kan ju tom fungera som någon form av fuktskydd för läckage ovan klinkers. Om den är godkänd el ej spelar väl ingen roll då det inte är ett våtutrymme (med dess regler).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.