226 läst · 6 svar
226 läst
6 svar
Lägga klinker på linoleum, gipsskiva mellan?
Hej! Behöver kloka inspel. Ska lägga nytt golv i min hall som idag har gammal linoleummatta. Tänkte lägga klinker och skulle gärna slippa riva upp mattan. Finns det några nackdelar att lägga en tunn gipsskiva o sen klinker på det? Golvet är plant i övrigt och betong under linoleummattan.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 930 inlägg
Du behöver ju ett tillräckligt styvt underlag så att klinkern och dess fog inte spricker av rörelser. Om linoleummattan är limmad direkt på betong är det ju en fördel. Det måste dock vara helt ”bomstyvt”, inte linoleum med fibrer undertill för dämpning. Gipsskivan i sig är rejält styv så den förhindrar i sig också rörelser. Den behöver då limmas mot linoleummattan och där finns ju en risk att det inte blir tillräckligt stark vidhäftning eller att mattan ändrar form under våtfasen av limningen. Kanske en obetydlig risk.
Är det för mycket arbete ta bort mattan?
Om man skruvar fast gipset borde den väl ligga still?Johan Gunverth skrev:
Du behöver ju ett tillräckligt styvt underlag så att klinkern och dess fog inte spricker av rörelser. Om linoleummattan är limmad direkt på betong är det ju en fördel. Det måste dock vara helt ”bomstyvt”, inte linoleum med fibrer undertill för dämpning. Gipsskivan i sig är rejält styv så den förhindrar i sig också rörelser. Den behöver då limmas mot linoleummattan och där finns ju en risk att det inte blir tillräckligt stark vidhäftning eller att mattan ändrar form under våtfasen av limningen. Kanske en obetydlig risk.
Då lgh/matta är från asbeståren så rör det helst inte om jag inte måste. Och slipper jag utreda det så blir det ju färre moment.
Varför göra mer än man måste?Dr Benz skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 930 inlägg
Du skrev att det är betong under. Blir mycket jobb att borra, städa, plugga och skruva. Lättare att ta ut mattan även asbestrisken inräknad.J jarvis skrev:
Gipsen hjälper mycket för styvheten även om linoleummattan är ”dämpad” och inte helt stum. Var gränsen går är svprt att bedöma, men med golvgips minskar risken för sprickbildning rejält.
Hallen är ju dessutom ett torrt utrymme och ev. lagning blir enkel.
Tack, ja det är bra inspel. Ska ta mig en tänkare.Johan Gunverth skrev:
Du skrev att det är betong under. Blir mycket jobb att borra, städa, plugga och skruva. Lättare att ta ut mattan även asbestrisken inräknad.
Gipsen hjälper mycket för styvheten även om linoleummattan är ”dämpad” och inte helt stum. Var gränsen går är svprt att bedöma, men med golvgips minskar risken för sprickbildning rejält.
Hallen är ju dessutom ett torrt utrymme och ev. lagning blir enkel.
Klicka här för att svara