8 988 läst · 9 svar
9k läst
9 svar
Lägga klinker med golvvärme T2 QUICKNET i fixet
Söker efter folk med erfarenhet och tips om att lägga golvvärme
direkt i fixet när man lägger klinker.
Ska lägga klinker på golvgips och vill helst slippa flytspackla
golvvärmen.
Är det svårt att få ut fixet utan att "den tandade kammen" fastnar i golvvärmen?
Andra tips och trix?
Har lagt klinker två gånger tidigare men aldrig på golvvärme.
Har aldrig heller flytspacklat och slipper därför gärna det!
direkt i fixet när man lägger klinker.
Ska lägga klinker på golvgips och vill helst slippa flytspackla
golvvärmen.
Är det svårt att få ut fixet utan att "den tandade kammen" fastnar i golvvärmen?
Andra tips och trix?
Har lagt klinker två gånger tidigare men aldrig på golvvärme.
Har aldrig heller flytspacklat och slipper därför gärna det!
Om någon vecka är det dags!
Planen är följande:
Det ligger flytande golvspån. (Med isolering under och under det platta på mark).
Tanken är att fästa golvgips ovanpå, med lim eller fix?
t2 quicknet på golvgipset
Sen fix och klinker.
Borde bli bra? Ytan är ca 6m2.
Några tips? Ska man limma eller fästa gipset med fix? Ska man skruva också?
Planen är följande:
Det ligger flytande golvspån. (Med isolering under och under det platta på mark).
Tanken är att fästa golvgips ovanpå, med lim eller fix?
t2 quicknet på golvgipset
Sen fix och klinker.
Borde bli bra? Ytan är ca 6m2.
Några tips? Ska man limma eller fästa gipset med fix? Ska man skruva också?
Jag skulle limma gipset med S48, man kan skruva i nån skruv för att hålla ner gipsen men då ska dom tas ur när det är härdat, prima gipsen och smältlimma slinga och sen blanda fix och sand och spackla in slingan, precis så det täcker efter det lägga plattorna.
Att kamma ut fix och få bra täckning är svårt, lätt.att skada slingan.
Bästa vore att prima näta och lägga slingan direkt på spånet och sen flytspackla min 12 mm därefter lägga plattorna
Att kamma ut fix och få bra täckning är svårt, lätt.att skada slingan.
Bästa vore att prima näta och lägga slingan direkt på spånet och sen flytspackla min 12 mm därefter lägga plattorna
Enda "problemet" med t2quicknet är att det går åt mycket fix. Jag har lagt det i två badrum, hallen och köket.
Tänk på att slingan inte är självreglerande, så du får tänka på vad du ställer ovanpå.
Och det har inte hänt nåt konstigt på 14 år...
Tänk på att slingan inte är självreglerande, så du får tänka på vad du ställer ovanpå.
Och det har inte hänt nåt konstigt på 14 år...
Tänkte bara återkoppla hur det gick.
Jag limmade golvgips er med s48.
30×60 klinkers lades sedan med golvvärmen i fixet. Som det skrevs så gick det åt mycket fix. Jag la ut fix så det täckte kabeln först och kammade sedan ut det.
Svårigheten med mycket fix var att få alla platter plana i samma nivå, men det gick bra tillsist.
Det ligger där sedan två veckor och känns stumt och bra. Golvvärmen fungerar felfritt. Tiden får utvisa om jag trots allt fått några luftbubblor runt golvvärmen som då eventuellt kan förkorta livslängden. Det är bara komfortvärme så i värsta fall blir vi utan den komforten.
Jag limmade golvgips er med s48.
30×60 klinkers lades sedan med golvvärmen i fixet. Som det skrevs så gick det åt mycket fix. Jag la ut fix så det täckte kabeln först och kammade sedan ut det.
Svårigheten med mycket fix var att få alla platter plana i samma nivå, men det gick bra tillsist.
Det ligger där sedan två veckor och känns stumt och bra. Golvvärmen fungerar felfritt. Tiden får utvisa om jag trots allt fått några luftbubblor runt golvvärmen som då eventuellt kan förkorta livslängden. Det är bara komfortvärme så i värsta fall blir vi utan den komforten.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Sent svar men. Jag tog bort nätet. Limmade istället slingan (med rätt avstånd) pga trångt utrymme, ca 2 m2. Använde smältlim för golvvärme på dubbelt golvgips limmat med s48. Det gick bra att kamma ut fixet försiktigt. Försiktig också med att rensa fogarna från fix. Kan tillägga att jag har vattenburen golvvärme under gipset också så elen går väl mest på sommaren eller vid behov.