Hej,

Jag ska lägga klinker i en liten hallen i min lägenhet. Hallen är 1m x 1m. Det är ett gammalt hus byggt ca 1920. Idag är det ekparkett i hela lägenheten förutom i hallen, där ligger en heltäckningsmatta. När jag lyfter på mattan ( den är inte limmad) så ser jag ett brädgolv som även löper under parketten.

Under ekparketten ligger det 6mm gips och parketten själv bygger 6mm så det blir 12 mm ovanför brädgolvet.

Så vad är bästa underlaget för klinkerplattorna i hallen för att möta övriga golvet med så liten skillnad som möjligt?

Golvgips eller golvspånskiva 12mm
Fix 3 mm
Klinker 10mm
Då är jag 13 mm över parketten, kommer det kännas för mycket?

Andra förslag?

En liten hall med heltäckningsmatta delvis upplyft för att visa underliggande brädgolv bredvid ekparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett upplyft hörn av heltäckningsmatta som avslöjar brädgolv och gipsskivor under.
Skapa konto
Närbild på golvnivåskillnad mellan ett träbrädgolv och ekparkett.
Skapa konto

BirgitS
R Robin Carlsson skrev:
Under ekparketten ligger det 6mm gips och parketten själv bygger 6mm så det blir 12 mm ovanför brädgolvet.
Välkommen till forumet!

Parkettgolv är aldrig bara 6 mm utan 14-15 mm eller om de är gamla 20-25 mm. Det finns fanérgolv som är tunnare men de är ändå 7-8 mm tjocka. Nu är ju din sista bild väldigt suddig med jag ser bara ett parkettgolv där.

R Robin Carlsson skrev:
Då är jag 13 mm över parketten, kommer det kännas för mycket?
Då får du ha en nivålist över kanten.

Hej, tack för svar.

BirgitS BirgitS skrev:
Parkettgolv är aldrig bara 6 mm utan 14-15 mm eller om de är gamla 20-25 mm. Det finns fanérgolv som är tunnare men de är ändå 7-8 mm tjocka. Nu är ju din sista bild väldigt suddig med jag ser bara ett parkettgolv
Okej. Men då är det nog fanergolv som är lagt. Jag tog ett mått igen och det är snarare 14mm som det bygger upp så då stämmer nog 7-8 mm bra där.

Ja precis jag tänkte ha någon list som kan sälja lite av höjdskillnaden men hur mycket kan en list täcka?

Mätning av höjdskillnad mellan fanergolv och underlag med tumstock.
Skapa konto
Delvis renoverat fanergolv med nyare del till höger och äldre, slitet golv till vänster, visande höjdskillnad.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.