Hej,
Jag ska lägga klinker i en liten hallen i min lägenhet. Hallen är 1m x 1m. Det är ett gammalt hus byggt ca 1920. Idag är det ekparkett i hela lägenheten förutom i hallen, där ligger en heltäckningsmatta. När jag lyfter på mattan ( den är inte limmad) så ser jag ett brädgolv som även löper under parketten.
Under ekparketten ligger det 6mm gips och parketten själv bygger 6mm så det blir 12 mm ovanför brädgolvet.
Så vad är bästa underlaget för klinkerplattorna i hallen för att möta övriga golvet med så liten skillnad som möjligt?
Golvgips eller golvspånskiva 12mm
Fix 3 mm
Klinker 10mm
Då är jag 13 mm över parketten, kommer det kännas för mycket?
Andra förslag?
Jag ska lägga klinker i en liten hallen i min lägenhet. Hallen är 1m x 1m. Det är ett gammalt hus byggt ca 1920. Idag är det ekparkett i hela lägenheten förutom i hallen, där ligger en heltäckningsmatta. När jag lyfter på mattan ( den är inte limmad) så ser jag ett brädgolv som även löper under parketten.
Under ekparketten ligger det 6mm gips och parketten själv bygger 6mm så det blir 12 mm ovanför brädgolvet.
Så vad är bästa underlaget för klinkerplattorna i hallen för att möta övriga golvet med så liten skillnad som möjligt?
Golvgips eller golvspånskiva 12mm
Fix 3 mm
Klinker 10mm
Då är jag 13 mm över parketten, kommer det kännas för mycket?
Andra förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 762 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 762 inlägg
Välkommen till forumet!R Robin Carlsson skrev:
Parkettgolv är aldrig bara 6 mm utan 14-15 mm eller om de är gamla 20-25 mm. Det finns fanérgolv som är tunnare men de är ändå 7-8 mm tjocka. Nu är ju din sista bild väldigt suddig med jag ser bara ett parkettgolv där.
Då får du ha en nivålist över kanten.R Robin Carlsson skrev:
Hej, tack för svar.
Ja precis jag tänkte ha någon list som kan sälja lite av höjdskillnaden men hur mycket kan en list täcka?
Okej. Men då är det nog fanergolv som är lagt. Jag tog ett mått igen och det är snarare 14mm som det bygger upp så då stämmer nog 7-8 mm bra där.BirgitS skrev:
Ja precis jag tänkte ha någon list som kan sälja lite av höjdskillnaden men hur mycket kan en list täcka?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 762 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 762 inlägg
Det finns nivålister för många olika höjder och det bör inte vara något problem med att hitta någon i den höjd du skriver om.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/golv/golvlister/nivålister-golv
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/golv/golvlister/nivålister-golv