Robotgräsklipparens laddningsstation blinkar blått och jag har lagat ett kabelbrott, men den blinkar lik förbannat blått. Jag ger upp nu och tänker lägga en helt ny kabel istället.

Vissa lägger kabeln rakt på gräset utan att gräva ner. Vissa gräver ner. Vissa som gräver ner har någon maskin. Vilka maskiner finns det och vilken är bäst?

Hur gör jag för att det ska bli så bra som möjligt?
 
Vad har du för förutsättningar? Tomtstorlek komplexitet, marktyp, stenar osv.?
Hur länge funkade kabeln som du nu inte längre kan laga? Har den legat där i flera år vet du vad du kan förvänta dig av den gjorda installationen.

Har man en bra gräsmatta försvinner kabeln ner i marken på kort tid. Då räcker spikning.
Andra föredrar att spåra i marken med en slipmaskin och sedan via en knivslida peta ner kabeln.

Kabelläggningsmaskiner går att hyra. Kan vara lämpligt för stora tomter.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Robotgräsklipparens laddningsstation blinkar blått och jag har lagat ett kabelbrott, men den blinkar lik förbannat blått. Jag ger upp nu och tänker lägga en helt ny kabel istället.

Vissa lägger kabeln rakt på gräset utan att gräva ner. Vissa gräver ner. Vissa som gräver ner har någon maskin. Vilka maskiner finns det och vilken är bäst?

Hur gör jag för att det ska bli så bra som möjligt?
Jag gjorde både och, grävde ner på de ställen jag vet att den inte ska flyttas och spikade på de ställen jag ska laborera med, för att hitta robotens gränser.

För grävningen så tog jag efter tips från en klok medlem här, en elektrisk motorsåg och satte två hjul på svärdet. Det fungerade riktigt bra ett par 100 meter innan dreven blev trötta. Det var förväntat att den skulle bli trött så det gjorde inget.

Då tog jag en motorkap modell stor med diamanklinga. Då blev det bra fart kan jag säga..

Knivslida är ett bra hjälpmedel, antingen om du gör hål i den och drar kabeln genom den, eller bara för att bredda spåren och peta ner kabeln med den.

Ett annat tips är att vattna där du vill ha kabeln. Går mkt lättare att såga/skära/peta ner kabeln om marken är blöt.

Snåla inte på spiken heller! Det går åt fler än man tror Jag hade nåt parti där det kunde varit fler spikar och nog tusan hittade roboten det stället och gjorde ett stort jack i kabeln :mad:

Så såg sågen ut:

Elmotorsåg ligger på betonggolv, Black & Decker, kedja, två vikter monterade, förmodligen modifierad eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
M Förstagångsköparen skrev:
Hur gör jag för att det ska bli så bra som möjligt?
Enligt min åsikt är det för- och nackdelar med båda sätten.
Fördelarna med att gräva ner är mindre risk för kabelbrott och det estetiska. Å andra sidan är det mycket svårare att lokalisera kabelbrott, dyrare/krångligare att förlägga och svårt att ändra.

Vi lät lokala Husqvarna-ÅF fräsa ner slingan med sin maskin initialt. Helt klart prisvärt, inte minst då de hade full koll på alla detaljer och det blir tipptopp från början.
Men inte helt optimalt då vi renoverar och det jobbas och ändras en hel del i trädgården. Så allt efter det har jag lagt på enklaste sätt ovanpå marken + investerat i en bra avbrottssökare. Fixar ett antal avbrott av varierande svårighetsgrad varje säsong. Så får det nog förbli under robotens livslängd. När det blir dags att köpa en ny robot lär det vara slinglöst som gäller.

Spontant skulle jag spotta i nävarna, läsa på om lite felsökningsknep och fixa slingan du har. Det lär inte vara det sista svårlokaliserade avbrottet du råkar ut för, overkill att lägga en ny slinga pga detta.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.