Hej allesammans!

Nu har det blivit dags för att lägga nytt laminatgolv på övervåningen i mitt hus. Har tidigare lagt golv och känner mig relativt säker på hur arbetet skall genomföras men i samband med detta golv har jag ett antal frågor som jag gärna vill ha besvarade innan jag påbörjar arbetet.

Grundregeln att lägga det i samma riktning som rummets huvudsakliga ljuskälla och därför planerar jag att lägga golvet i vertikal riktning. Jag blir dock osäker på om jag ska lägga golvet i det riktningen på grund av plankorna vid trappan kan bli för svaga med åren, det vill säga att de inte kommer att hålla. Jag tänker mig den första plankan som jag kommer att lägga vid det första trappsteget, kommer den verkligen att hålla, eller ska jag limma den i golvet för att den ska hålla eller ska jag helt enkelt byta riktning till horisontell riktning?

Är det någon som har någon erfarenhet kring detta, eller andra idéer får ni gärna lägga en kommentar.
 
  • Laminatgolv nära en trätrappa, golvets plankor ligger vertikalt i förhållande till trappstegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvunderlag vid trappan redo för läggning av nytt laminatgolv.
Åsa Lund
Vad menar du med vertikal riktning?
Jag hade lagt golvet längs med översta trappnosen. Sedan måste du nog ha en hörnlist längs kanten för att man inte ska se glipan under golvet när man går i trappan.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.