Jag skall strax påbörja att lägga golv i vardagsrum, hall och kök. Har rivit delar av väggen mellan köket och vardagsrummet (Bakom kyl/Frys) och tänker mig nu att lägga golvet trösklar mellan de tre rummen.
För att det skall bli lättast att få det så "rakt" som möjligt vad tror ni då om att lägga första raden där jag dragit den gula linjen för att sedan lägga golvet åt vardera håll?

Ritning över våningsplan med gul linje markerad där första golvraden planeras, omringande rumsnamn och ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad för slags golv? Spåntat furuplank, klickgolv, eller något annat?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Om det är klick golv skall du börja vid fönsterna. Alltid lite besvärligt att lägga bakvägen.

BirgitS
dusty dusty skrev:
För att det skall bli lättast att få det så "rakt" som möjligt vad tror ni då om att lägga första raden där jag dragit den gula linjen för att sedan lägga golvet åt vardera håll?
Klickgolv är normalt bara gjorda för att läggas åt ett håll och rätt besvärliga att lägga "baklänges" så det vill du inte göra över så stora ytor. Skulle tro att man i ditt fall får börja vid vardagsrummets fönstervägg. Tänk på att det blir väldigt stora rörelsemarginaler när golvet blir så brett som tvärs över huset och därmed tjocka socklar för att dölja tomrummen, många tycker att det är fint med tröskellöst men det är en del nackdelar också. En del golvtillverkare har ytterligare krav som måste vara uppfyllda så det är mycket viktigt att noga läsa läggningsinstruktioner och all annan information från tillverkaren.

• Gilla
dusty
  • Laddar…
egentligen samma om det är spåntat. Det måste läggas åt "rätt" håll för att kunna skruvas i fjädern.

Börja vid fönstret och rita massor av hjälptlinjer på vägen. Är det spåntat kan man justera lite

• Gilla
dusty
  • Laddar…
Det är ett klickgolv från Kährs https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/ek-cornwall
Då låter det helt klart som att jag får tänka om och börja vid fönsterna istället. Tror helt klart jag får satsa på att rita mycket hjälplinjer och låta det ta lite längre tid så jag får en fin övergång mellan rummen.

BirgitS
Kährs har en mycket bra läggningsinstruktion med många regler att ta hänsyn till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.