Bor i ett äldre trähus, tänkte försöka få hörnan där kyl/frysen står lite mer i lod.
Inga större ingrepp då allt ska antagligen rivas ner om 2 år.

Tänkte något enkelt, och tänkte då att lägga en spånskiva bara, och under den skruva fast 2-3 fyrkantsbrickor i golvet för att få den ok i lod. Det var det enklaste jag hittade hemma.

Däremot undrar jag en sak, om man gör det såhär så blir det ju lite hålutrymme mellan spånskiva och golv.
Kan detta bidra till att ljudnivån ökar ifrån kyl/frys? Typ att ljudet sprider sig mer bara för det den står på har ett litet utrymme under sig.

Andra alternativet är att bara skruva på spånskivan rakt på golvet sen försöka fixa det med fötterna på kyl/frys.
Men tänkte att det kanske är bättre om ytan är någorlunda innan.

Vilken lösning tycker ni är bäst?

MVH

J
Brukar gå att ställa med fötterna , är det hjul i bakkant, i framkant är det nog fötter som är 6-kantiga av plast, dom kan sitta lite hårt inskruvade men går att lossa med en polygrip, dessa går att justera ca 15 mm och så mycket tror jag inte du behöver

• Gilla
Jimbie
  • Laddar…
Hjul bak och plastfötter där framme ja.

Problemet att få dit skivan utan brickor under är att det är så ojämnt så den vippar som sören, så inte lätt att skruva fast den :D Men skapar det potentiellt oljud pga utrymmet som blir så får jag skruva fast den lite lösare så att säga. Mest detta jag undrar om det kan skapa något sådant extra oljud/vibrationer pga det.

Vill ha en skiva där mest för att få golvet jämnt, det är gamla bräder där nu som är allt annat än jämna, så rulla ut och in kylen för ex rengöring osv är ett helvete :D

Redigerat:
J
J Jimbie skrev:
Men skapar det potentiellt oljud pga utrymmet
Tror inte att det blir det, det med brickor under är nog svårt att få till det med, vad händer med höjden om du lägger en skiva där, blir det i liv med golvet utanför kylen då eller uppförsbacke. Hur tjock skiva får du plats med, en 22 spån är stark

J jesper33 skrev:
Tror inte att det blir det, det med brickor under är nog svårt att få till det med, vad händer med höjden om du lägger en skiva där, blir det i liv med golvet utanför kylen då eller uppförsbacke. Hur tjock skiva får du plats med, en 22 spån är stark
Golvet lutar i nedförsbacke från väggen.

Lägger jag bara spånskivan där så vippar den en hel del pga detta.
Att den blir högre än resterande golv gör inget då man inte kommer gå på den så att säga.

Lägger jag 3x FYRKANTBRICKA 50X50X3X på båda sidorna längst ut under spånskivan (dvs på andra sidan från väggen där dörrarna är) så kommer det någorlunda i lod.
Vilket då blir 9mm.
Så utan brickorna slår det på ca 9mm (om jag bara hade försökt skruva fast spånskivan i golvet utan dessa under)
Vet dock inte hur det går att skruva fast när det slår på 1cm över ca 60cm djup på skivan men det går väl.

Jag har 12mm spånskivor hemma så tänkte använda dessa främst.

J
12 mm spån inget bra du ska ha min 22 , den bär bra med 600 C/C och skruvas i varje hörn och underlägg i framkant, du får en bieffekt med att dörren vill öppna sig när skåpet lutar framåt

J jesper33 skrev:
12 mm spån inget bra du ska ha min 22 , den bär bra med 600 C/C och skruvas i varje hörn och underlägg i framkant, du får en bieffekt med att dörren vill öppna sig när skåpet lutar framåt
Okej, får dra ner och köpa en 22mm då. Vad för underlägg kan vara lämpligt under för att få upp den i framkanten? En bit skiva som är lagom mm hög räcker eller?

Eller helt enkelt dra fast en 22mm rakt på sluttande golvet och sen justera höjdskillnaden enbart med fötterna på kylen.

J
Kan du få till det med framfötterna så är det bäst, kolla om det byggs intill dig, du ska bara ha en bit på ca 600X600 och det brukar bli en del spill på byggena, svårt att bara köpa en så liten utan att det blir en skiva

• Gilla
Jimbie
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.