köpte igår golvspån på byggmax, fråga efter lägghandvisning i kassan men blev hänvisad till hemsidan, väl surfande på hemsidan så kunde jag inte hitta något. Så i morse ringde jag till kundtjänst, där fick jag veta att man inte behövde ngn rörelsefog, skulle inte limma på golvreglarna utan bara lägge en sträng lim för skarvning i sponten(ej för mycket lim för då kunde det vara svårt att få ihop skivorna) och skruva i skarv och över reglar.
nu till mina frågor
ingen rörelsefog, rätt/fel?
inte limma fast på reglarna rätt/fel?
hoppas på snabbt svar då jag skall börja inom närmsta tiden :)

Rörelsefog 1 cm runt om hela rummet. Limma alla fogar och reglar, rikligt. Så har jag fått lära mig.

dvs limma alla spår i spånet. ska pressas ut lim. allt för att minimera knirk.

Du ska inte behöva rörelsefog, men för att minimera risken för knirr så kan du ha en på 5-10mm iaf. Du behöver heller inte limma på reglerna, men återigen, minska risken för knarr genom att göra det. Det är inga mängder lim som går åt och det är lika bra att göra det medans du ändå håller på. Endast "normalt" med lim i spont/not behövs. Inte så det pyser ut, och inte hårstrå-tunt.

B
mängder?
ska va rikligt med lim. inga duttar me lim. gör inget om det kladdar.
va inte räddad det blir för mycke lim. värre om det blir för lite

Mikael_L
Om bärigheten för bjälklaget är beräknad med samverkan av spånskivorna (vilket är rätt vanligt) måste väl dessa skruvlimmas för avsedd effekt?

sluta med att jag limmade alla fogar och på bjälklaget samt skriva på alla bjälkar och extra i skarvarna, enklare än jag trodde, men upptäckte dock att jag hade skeva väggar :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.