Jag ska lägga golv i timmerstugan. Den är oisolerad och ouppvärmd och långt ifrån tät utom från nederbörd. Vad händer om jag lägger golvet direkt jag får hit det - får jag problem när det sväller till sommaren om jag slår ihop det helt nu? Är det bättre att bara lägga det flytande så länge eller får jag ett gäng propellrar på golvet då? Behöver jag verkligen låta det ligga och anpassa sig till klimatet då det kommer från tältet på brädgården till vår utkylda stuga?

Det är antagligen "stuggolv" om dom förvarar det utomhus på brädgården. Det brukar ha lite högre fuktkvot, typ 14-16% medan sånt som är menat att läggas inomhus där det är uppvärmt året om brukar va torkat till runt 10% i fuktkvot.
Det är bara att lägga direkt, du behöver inte vänta. Dock skulle jag rekommendera ett tjockare golv, 28 eller 34mm i och med att det är ganska breda golvplankor du tänkt använda. Om golvplankorna är breda och tunna är risken större att de stiger på mitten så att golvet börjar gå i vågor.

25x165 är bra tjocklek. Den stora frågan är vad det är för golv? Är det från byggmax (de säljer just 25x165) så vet jag att det är nedtorkat till 8% fuktkvot och i så fall så kommer det svälla. Nu börjar vi dock närma oss den "torra" årstiden, vår och sommar, så problemen kommer nog visa sig framåt senhöst/vinter nästa år.

Jag hade lagt det nu, men slå inte ihop det helt, ha ett 3mm mellanlägg t.ex. På så vis så borde du klara dig utan problem. Men det är inte helt oproblematiskt att lägga så breda golvbrädor i ett hus som kommer variera mellan 90% - 40% RH över året.

Här är en graf som visar sambandet mellan luftens relativa fuktighet och träts fuktighet. Golvplank brukar normalt vara nedtorkade till ca 8% när man köper det, men det kan såklart variera, oftast står det på paketen. Räkna med att RH utomhus snittar runt 50% som lägst på sen vår / tidig sommar och som högst runt 95% under vinterhalvåret. Inne i stugan blir det troligen lite lägre än utomhus på grund av solinstrålning genom fönster som värmer upp stugan lite grann, mer så på sommaren än vintern givetvis.

Graf som illustrerar sambandet mellan luftens relativa fuktighet och träts fuktighetsinnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok. Jag trodde att det är under sommaren träet sväller för att sedan dra ihop sig på vintern? Så om det står att det är nertorkat till 8% bör jag låta det glipa lite men om det står 16% kan jag slå ihop det helt. Men att skruva dit det nu är inga problem om jag förstår er båda rätt..

J jai134 skrev:
Ok. Jag trodde att det är under sommaren träet sväller för att sedan dra ihop sig på vintern? Så om det står att det är nertorkat till 8% bör jag låta det glipa lite men om det står 16% kan jag slå ihop det helt. Men att skruva dit det nu är inga problem om jag förstår er båda rätt..
I ett hus som är uppvärmt under vintern så är det så som du trodde. Är huset helt ouppvärmt så blir det precis tvärtom.
Relativ luftfuktighet är ju just relativ mot temperaturen. Värmer man upp 0-gradig luft med 95% luftfuktighet till 20 grader så kommer den bli väldigt torr, ca 25% luftfuktighet.

I övrigt så har du förstått rätt. Men jag tvivlar på att du hittar golvplank som är så pass "blöta" som 16%.

Tack för hjälpen :)

Jag har kollat lite mera och hittade en annan tråd här på forumet. Du, Vectrex, hade ett annat diagram där och med de siffrorna gissar jag att jag kan slå ihop golvet helt. Idag är det ca +1 och 96% luftfuktighet ute, dvs det samma i stugan. Det ger max fuktkvot i träet vad jag kan utläsa av tabellen.. Tabell som visar jämviktsfuktkvot vid olika temperaturer och luftfuktigheter.

• Gilla
Labello
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.