Ska lägga ca 130 kvm byasten 250x250 på vår garageuppfart.
Får allt underarbete gjort inkl sättsand.
Blir i princip till att dra av det sista och lägga ut plattorna.
Är det rimligt att lägga 130kvm själv?
Tänker mig att det får ta den tid det tar, om man tar lite itaget.
Får allt underarbete gjort inkl sättsand.
Blir i princip till att dra av det sista och lägga ut plattorna.
Är det rimligt att lägga 130kvm själv?
Tänker mig att det får ta den tid det tar, om man tar lite itaget.
Det är klart att det är rimligt. Kruxet, tycker jag, är just hanteringen av mtrl och bilar under tiden. Var ska du ha ca 13 pallar med sten? Knappast på garageuppfarten. Ett normalsläp tar max en 1/2 pall i taget om du ska hämta stenen vartefter. 26 vändor. Var ska du ha bilarna under tiden? Ska man göra jobbet på egen tid så är det lätt hänt att det tar både 3 och 4 veckor i kalendertid med ovan "strul".
För egen del lejde jag bort jobbet. Sorry om jag låter neggig men fundera igenom dessa detaljer.
För egen del lejde jag bort jobbet. Sorry om jag låter neggig men fundera igenom dessa detaljer.
Tretton pallar är inte mer än tio löpmeter trottoar. Om TS har sin garageinfart utanför tätort blir problemet ännu lättare löst. Det rimligaste är givetvis att beställa marksten, levererad direkt från kranbil.
Har man korrekt utfört underarbete är själva läggningen ett rent söndagsnöje. Regelbunden betongsten av mindre format är mycket snabblagd.
Om vi hade talat om öländska kalkstensplattor skulle jag däremot avrått från en egen insats. Vänligt men bestämt.
Har man korrekt utfört underarbete är själva läggningen ett rent söndagsnöje. Regelbunden betongsten av mindre format är mycket snabblagd.
Om vi hade talat om öländska kalkstensplattor skulle jag däremot avrått från en egen insats. Vänligt men bestämt.
Efter att ha lagt 70 kvadratmeter massivt furugolv i helgen, vilket inte är samma sak som sten...så är ändå tankarna följande:
- Har du det minsta besvär med trött rygg eller ömma knän....tänk efter en extra gång
- Logistiken som sagt...plats för lagring av det som du inte använt, så du inte behöver flytta runt materialet mer än en gång....
- Har du det minsta besvär med trött rygg eller ömma knän....tänk efter en extra gång
- Logistiken som sagt...plats för lagring av det som du inte använt, så du inte behöver flytta runt materialet mer än en gång....
Ni har antigen små pallar där du bor eller helsikes breda trottoarer. Beroende på hur tjock stenen är så brukar det ju rymmas mellan 6.5-10.88kvm/pall.billy_baver skrev:Tretton pallar är inte mer än tio löpmeter trottoar. Om TS har sin garageinfart utanför tätort blir problemet ännu lättare löst. Det rimligaste är givetvis att beställa marksten, levererad direkt från kranbil.
Har man korrekt utfört underarbete är själva läggningen ett rent söndagsnöje. Regelbunden betongsten av mindre format är mycket snabblagd.
Om vi hade talat om öländska kalkstensplattor skulle jag däremot avrått från en egen insats. Vänligt men bestämt.
EUR-pall är 120x80 cm.
Det är ju rätt sällan eur-pall används av benders och st Eriks men som i det här fallet kan man ju gissa att "byastenarna" lastats på sådana. Dvs 3*5st per varv. 15st alltså.billy_baver skrev:
På en kvadrat går det 16st.
En vild gissning är att de travat ca 10 varv dvs 150 st så kring 9-9.5 kvm vilket skulle göra en trottoarbredd på över 10m.?
Pallar med EUR-mått används av Benders S:t Eriks. Ytan på varje pall är en kvadratmeter. Marksten av betong avsedd att bära lättare personbilstrafik är 60 mm tjock. Totala volymen på 130 kvm av sådan marksten blir därför 7,8 kubikmeter.
Man lossar utan vidare två pallar på varandra. Därför blir det ointressant om man lastar sex eller tio kvadratmeter stenyta per pall. Lossade på marken kommer den levererade volymen ändå inte att kräva mer än åtta eller nio lastpallars trottoaryta.
Trottoarer avsedda för gångtrafik överstiger oftast 120 cm bredd. Därmed ryms en tvärställd pall på 0,8 löpmeter trottoar. Nio lastpallar mäter sammanlagt 7,2 meter kortsida. tillsammans med lossningsmarginalen kommer hela lasten därför utan vidare att rymmas på 10,0 meter trottoarlängd.
Man lossar utan vidare två pallar på varandra. Därför blir det ointressant om man lastar sex eller tio kvadratmeter stenyta per pall. Lossade på marken kommer den levererade volymen ändå inte att kräva mer än åtta eller nio lastpallars trottoaryta.
Trottoarer avsedda för gångtrafik överstiger oftast 120 cm bredd. Därmed ryms en tvärställd pall på 0,8 löpmeter trottoar. Nio lastpallar mäter sammanlagt 7,2 meter kortsida. tillsammans med lossningsmarginalen kommer hela lasten därför utan vidare att rymmas på 10,0 meter trottoarlängd.
Kanske ska tillägga att lossningsytan måste var någorlunda PLAN.
2 dagar så är du klar.. Ont i ryggen, benen, knäna, armarna.... Men ska det bli fint får man lida lite ju..orpon skrev:
Har du kanske redan lagt den? Hur gick det och hur blev det?
Nej, har inte lagt det ännu.Benny_o_Lina skrev:
Väntar fortfarande på att få underarbetet gjort. (Skulle blivit gjort i slutet på nov. 2011)
Om du ser till att ytan du skall lägga är i det närmaste perfekt så behöver du bara bläddra ut stenarna på ytan och det gör du på max två dagar. Padda väl det stenmjöl du lägger på bärlagret så kan du sedan lägga stenarna direkt. Om det inte skulle vara perfekt då så kan du hyra en liten padda och använda gummiduk mellan paddan och stenarna och du kommer få en kanon yta ytan att några stena tandar. Om du istället tänker lägga stenarna i mjuk stenmjöl och knacka med klubba då lär det ta någon vecka och kommer inte bli lika bra.Jag har lagt 140 kvm på detta viset och det blev helt perfekt. Använd inte sättsand som fog utan köp den nya fogen som blir hård så slipper du skrapa mossa efter några år. Spar kantskärningen till sista sten och lägg en lång bräda som anhåll och såga efter den. Det är värt att hyra en motorsåg med kapklinga så sågar du en meter i minuten ca. Sedan kan du lyfa upp kanstenarna och sätta dem i betong så kommer du få ett bestående utseende utan att stenarna kryper isär när du vrider på ratten i bilen.