26 326 läst · 14 svar
26k läst
14 svar
Lägg trallen i mönster - åtta varianter + Tre sätt att avsluta
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Den som vill sticka ut och ha ett unikt trädäck kan lägga trallen i mönster. Dessutom finns det olika sätt att avsluta ett trädäck.
Du kan läsa artikeln här: Lägg trallen i mönster - åtta varianter + Tre sätt att avsluta
Du kan läsa artikeln här: Lägg trallen i mönster - åtta varianter + Tre sätt att avsluta
Åh, känner igen det där! När trallen torkar så krymper den mer på bredden än längden vilket gör att gerade vinklar blir brantare. Man är så nöjd när man just gjort hörnen för att precis som du få glipor efter ett par år.
Variant 4 med överlappande fiskben är ju dessvärre knepig att regla och skruva, annars snygg.
variant 5 är troligen ett förslag från en oerfaren formgivare, ingen har provat att gå på de tunna pinnarna ännu....
variant 5 är troligen ett förslag från en oerfaren formgivare, ingen har provat att gå på de tunna pinnarna ännu....
Krångla inte till det för mycket. Enkla brädor på tvären som delar av i flera ytor ger i princip samma effekt med mycket mindre arbete, framförallt med stommen.
Använd också skurna hörn mm för att få bort dansbanekänslan.
Använd också skurna hörn mm för att få bort dansbanekänslan.
Min erfarenhet med att lägga trall diagonalt över reglar, är att det till slut knarrar när man går på dom. I och med att det är diagonalt och man går på dom blir det en liten vridkraft som som orsakar ljudet tillsammans med att de ev. ger sig lite i infästning.
Går troligen att undvika om man kör ett väldigt litet avstånd mellan reglar.
Vad hindrar att man lägger reglarna diagonalt?M Mercruiser skrev:Min erfarenhet med att lägga trall diagonalt över reglar, är att det till slut knarrar när man går på dom. I och med att det är diagonalt och man går på dom blir det en liten vridkraft som som orsakar ljudet tillsammans med att de ev. ger sig lite i infästning.
Att kalla en 45graders fasning för rundat är ju lite kreativt språkbruk.
Själv håller jag mig borta från trall, räcker med att stryka olja på yttertrappor och liknande.
Trädäcket framför huset som förra ägaren byggde till något jubileum ska rivas och ersättas av en mindre, stenlagd uteplats (med cement i sanden så inget rör på sig när det väl är klart).
Själv håller jag mig borta från trall, räcker med att stryka olja på yttertrappor och liknande.
Trädäcket framför huset som förra ägaren byggde till något jubileum ska rivas och ersättas av en mindre, stenlagd uteplats (med cement i sanden så inget rör på sig när det väl är klart).
Liknande trådar
-
Lägga kakel i mönster – 10 läggningsmönster för kakel och klinker
Artikelkommentarer -
Mönster på klinkerläggning, parkettläggning?
Tvättstuga -
hur börja lägga trallen? (samt saker du önskar du tänkt på)
Altan & Uteplats -
Hur lägga trallen?
Altan & Uteplats -
Lägga stavparkettgolv med fiskbensmönster
Artikelkommentarer