Tänk bara på att gerade trall riskerar att torka ojämnt.
Såhär ser mina hörn ut efter två år:
Trall i trä som torkat ojämnt vid hörn, skapande glipor, med en del av en trädgårdsstol i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
itisasitis
  • Laddar…
Åh, känner igen det där! När trallen torkar så krymper den mer på bredden än längden vilket gör att gerade vinklar blir brantare. Man är så nöjd när man just gjort hörnen för att precis som du få glipor efter ett par år.

F
P Poxeman skrev:
Tänk bara på att gerade trall riskerar att torka ojämnt.
Såhär ser mina hörn ut efter två år:
[bild]
Det såg ändå rätt ok ut, man var ju sett riktiga jäkla katastrofer.

Jag byggde min fris så här istället.

Delvis byggd trätrall där träplankor möts i en fris med tydliga skruvar och en stadig konstruktion.
Skapa konto

• Gilla
Kashew och 3 till
  • Laddar…
Variant 4 borde ha samma fogning i mitten för att se bra ut.

Variant 4 med överlappande fiskben är ju dessvärre knepig att regla och skruva, annars snygg.
variant 5 är troligen ett förslag från en oerfaren formgivare, ingen har provat att gå på de tunna pinnarna ännu....

• Gilla
Hedlund8 och 1 till
  • Laddar…
Runda former, om man vill krångla till det.... Rund badtunna med svart lock på ett halvrunt trädäck i en trädgård, omgiven av staket och grönska.
Skapa konto

• Gilla
Frhouston
  • Laddar…
Krångla inte till det för mycket. Enkla brädor på tvären som delar av i flera ytor ger i princip samma effekt med mycket mindre arbete, framförallt med stommen.

Använd också skurna hörn mm för att få bort dansbanekänslan.

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet med att lägga trall diagonalt över reglar, är att det till slut knarrar när man går på dom. I och med att det är diagonalt och man går på dom blir det en liten vridkraft som som orsakar ljudet tillsammans med att de ev. ger sig lite i infästning.
Går troligen att undvika om man kör ett väldigt litet avstånd mellan reglar.

M Mercruiser skrev:
Min erfarenhet med att lägga trall diagonalt över reglar, är att det till slut knarrar när man går på dom. I och med att det är diagonalt och man går på dom blir det en liten vridkraft som som orsakar ljudet tillsammans med att de ev. ger sig lite i infästning.
Går troligen att undvika om man kör ett väldigt litet avstånd mellan reglar.
Vad hindrar att man lägger reglarna diagonalt?

Ja det ser fint ut när det är nytt.
Men efter ett par år, isch.
Alla skarvar.

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Vore bra med tips på hur planken skall sågas, skruvas etc för att se fina ut mer än första sommaren. Räta snitt kanske ser snyggast ut även andra och tredje året? Erfarenheter?

• Gilla
Paulynsk
  • Laddar…
J J-stedt skrev:
Vad hindrar att man lägger reglarna diagonalt?
Inget. Mer krävande?

L
Om man kör med cc400 tycker jag det funkar med 45graders vinkel, det faktiska CC blir runt 500mm.

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Att kalla en 45graders fasning för rundat är ju lite kreativt språkbruk.
Själv håller jag mig borta från trall, räcker med att stryka olja på yttertrappor och liknande.
Trädäcket framför huset som förra ägaren byggde till något jubileum ska rivas och ersättas av en mindre, stenlagd uteplats (med cement i sanden så inget rör på sig när det väl är klart).

• Gilla
SvedisM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.