Vi ska nu färdigställa huset efter 4 år och behöver en Lägeskontroll eftersom kommunen kräver det.
Jag har nu ringt 2 firmor och de säger att det kommer kosta mellan 4000-5000! Är det någon som vet om det är rimligt?
Vi bor på Värmdö.

Hej.

Jag är K-A och i alla (4st) kontrollplaner jag skrivit har vi satt just K-A på den punkten.
Hur ser det ut i er kontrollplan? Säger den uttryckligen att det ska vara extern?
Jag vågar inte säga något om priset...

Mvh / Azkel

Låter kanske lite högt, har du frågat vad kommunen själv skulle ta? (Om de gör det, en del kommuner har inte resurser för att ta sådana jobb). Normalt försöker privata firmor lägga sig lite billigare än kommunens taxa, men i min kommun (också nära Stockholm) tar kommunen 3100:- för lägeskontroll.

Jag tror att kommunen inte åtar sig jobbet eftersom jag fick rådet att söka under 'mätkonsult' i gulasidorna. KA'n har jag inte frågat än. Det står bara att det ska vara en utomstående sakkunnig person, men KA är väl utomstående iom att den inte är samma person som byggherren eller byggfirman?

Nej, tyvärr, sakkunnig betyder i det här fallet yrkesman. K-A räknas inte som sakkunnig.
Men kika med K-A'n om han känner någon?

Lycka till.

Mvh / Azkel

Tack! Jag ska fråga honom.

Låter som en rimlig kostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.