Hej.

(Det gäller attefallshus för blivande uterum i radhus.)

Min fråga lyder: När får/ska jag göra lägeskontrollen, räcker det med att bygga ”skelettet” av uterummet, alltså bärande stommar av virket?
Enligt PBL ska man göra det när grunden är klar?

I samtal med handläggaren så ska hela uterummet stå klart 100%, med glaspartier och tak.
Mitt svar då var att vi vill vara ekonomiska, börjar med tak och väntar med skjutglaspartiet.
Hennes svar var att jag har gott om tid på mig, 2 år, eftersom startbeskedet löper ut då...

I konversation med handläggare:
”När ni har färdigställt måste ni beställa en lägeskontroll. Om tillbyggnaden är större än 15,0 kvm kan ni inte erhålla ett slutbesked.”

Slutfråga: Är jag illa tvungen att göra lägeskontroll när allt är klart eller finns det något som ger mig rätt att göra LK innan jag gjuter plintar för stolpar?

F.Ö. teoretiskt sett, inte för att jag skulle göra det, men vi leker med tanken. Hur vet handläggaren om jag satt upp väggar och tak inför LK? På exempelritningar av LK så är det bara ritningar med mått vad jag sett.

Redigerat:
Olika kommuner, och ibland även olika handläggare inom samma kommun, kan ha lite olika regler. Standardförfarandet är att fasader ska vara kompletta. Andra kan acceptera att mäta på grunden i kombination med att det finns kompletta handlingar som visar fasadens utsprång. Förmodligen är det senare ett mer tveksamt förfarande när det gäller privatpersoner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.