Hej,

Till vår nyinköpta lägenhet finns det en 25A huvudsäkring med 1-fas. Vi håller på och planera köksrenoveringen där vi ska blåsa ut allt och sätta in nytt kök, nya vitvaror etc. Vad gäller elen kommer elektriker göra det såklart men vi vill fundera lite på möjligheterna.

Idag går det två grupper till köket, en på 20A och en på 10A. Spisen/ugnen (en enhet) har den på 20A. Allt annat i köket inklusive mikro, diskmaskin, kyl/frys, vattenkokare, belysning och vägguttag går på den på 10A. Taklampan i hallen plus ett vägguttag i det angränsande vardagsrummet (där TV:n kommer kopplas in) går också på 10A-säkringen. Efter renoveringen kommer vi att ha häll och ugn separat samt separat kyl och frys. Annars ingen direkt skillnad på vitvarorna.

Det går enligt föreningen inte att få tre-fas så det går inte att ändra på. Att dra in ytterligare grupper till köket är möjligt men mer jobb och dyrare. Frågan är hur mycket bättre det skulle bli? Vad är fördelarna? Vi har ju ändå bara 25A totalt i lägenheten. Hällen kommer efter renoveringen att gå på 20A-säkringen.

Marcus

Lägenheten, och faktiskt hela huset, är dimensionerat efter gamla mått där det var vanligt med bara ett fåtal elektriska apparater. Det går inte att trolla med en fas för att uppnå dagens standard.

Dock räcker 25 A väldigt långt. Ni kan ta ut totalt 5.8 kW kontinuerligt, vilket vanligen räcker till gott o väl till intermittenta laster som häll, vattenkokare, micro etc. Kortvarigt går det att ta ut långt över 5.8 kW, oftast tillräckligt länge för att vattnet ska hinna koka etc. Men ni få ju tänka lite på vad som kopplar in samtidigt. Genom att värma upp ugnen innan ni kör igång alla zoner på hällen så går det nog bra. Medelbelastningen ska hålla sig under 25 A, varav 20 A till häll & ugn.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Tack Bo. Det låter på dig som att det inte är värt besväret att dra in fler grupper till köket då. Jag har hört mig för lite i föreningen och det verkar inte vara något stort problem med begräsningen i elen men man får väl vara lite försiktig som sagt.

Se bara till att ha nyckeln dit huvudsäkringen sitter om du inte har den i din lägenhet. Proppar har en förmåga att gå sent på kvällen när man skall tvätta, laga mat och föna håret samtidigt.

• Gilla
Johannes Rajaniemi
  • Laddar…
Så sant. Men den nyckeln sitter föreningen och trycker på. Jag ska höra med dem igen lite mer intensivt... :)

marcusmco skrev:
Så sant. Men den nyckeln sitter föreningen och trycker på. Jag ska höra med dem igen lite mer intensivt... :)
Jouren tar 2000:- pix för att byta en huvudsäkring på kvällar/nätter.

1st 25 Amp säkring kostar c:a 50:- pix.

LGG-01 skrev:
Jouren tar 2000:- pix för att byta en huvudsäkring på kvällar/nätter.

1st 25 Amp säkring kostar c:a 50:- pix.
20:- på Clas Ohlson för en fempack, 15:- om du köper fem paket eller fler. Men det är klart från även en snäll elektriker så kostar den nog *minst* 50:- styck. ;)

Redigerat:
Jobbar med fastighetsskötsel o har jour ibland..
När vi åker på en huvudsäkring så är det alltid kunden dvs fastighetsägaren som betalar, även om det är mot en brf.
Säkringen ingår i priset :p

När jag bodde i brf så fanns det något som kallades gårdsvärd. Denne person hade nyckel till skåpet med huvudsäkringar. Proppar fick man hålla med själv. Borde finnas i alla föreningar så man slipper ringa någon jour för sådana enkla saker.

O
Stackars sate å behöva låsa upp i tid och otid för att folk smäller sina säkringar till höger och vänster.....
Här har vi huvudsäkringarna i lgh så det är inga problem....

Men jag skulle inte vara säker på att man kan få nyckel till elcentralen bara så där,....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.