Jag håller på och "leker" med inställningarna på min värmepump hemma, och har då en fundering kring hastighet på cirkulationspump kontra framledningstemperatur på min Thermia Diplomat 8.

När cirkulationspumpen är i läge 2 kan jag får jag ett delta T på VB på ca 5-6 grader. Har jag den på läge 1 blir det istället ca 7-8 graders skillnad, vilket jag har förstått ska vara bättre. DOCK behöver jag vid läge ett höja RUM-värdet ett steg, vilket betyder högre framledningstemperatur.

Hur ska jag tänka för att minska min elförbrukning?

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Albin Fagerblom Albin Fagerblom skrev:
Jag håller på och "leker" med inställningarna på min värmepump hemma, och har då en fundering kring hastighet på cirkulationspump kontra framledningstemperatur på min Thermia Diplomat 8.

När cirkulationspumpen är i läge 2 kan jag får jag ett delta T på VB på ca 5-6 grader. Har jag den på läge 1 blir det istället ca 7-8 graders skillnad, vilket jag har förstått ska vara bättre. DOCK behöver jag vid läge ett höja RUM-värdet ett steg, vilket betyder högre framledningstemperatur.

Hur ska jag tänka för att minska min elförbrukning?
Om du är nöjd annars kanske bäst du kör på steg 2 annars kan du köra på steg 1 och höja kurvan istället. Höjer du exempel rum värdet till 21 grader istället för rum 20 så höjer du framledningstemperatur med ca 3 grader men ökar du kurvan från exempel 38 till 39 så höjer du framledningstemperatur med 1 grad ca.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Ja, jag tänker att det borde vara bäst så... Känns som att de 3 graderna i framledningstemp borde göra större skillnad på elförbrukningen än det andra alternativet. Men det är ju bara min egna gissning

Du kan ju prova sänka kurvan 1 steg från exempel 40 til 39 och avvakta 1 dygn för att se om du märker någon skillnad med tanke på om du vill sänka värmekostnaderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.