489 läst · 3 svar
489 läst
3 svar
Läge cirkulationspump
Jag håller på och "leker" med inställningarna på min värmepump hemma, och har då en fundering kring hastighet på cirkulationspump kontra framledningstemperatur på min Thermia Diplomat 8.
När cirkulationspumpen är i läge 2 kan jag får jag ett delta T på VB på ca 5-6 grader. Har jag den på läge 1 blir det istället ca 7-8 graders skillnad, vilket jag har förstått ska vara bättre. DOCK behöver jag vid läge ett höja RUM-värdet ett steg, vilket betyder högre framledningstemperatur.
Hur ska jag tänka för att minska min elförbrukning?
När cirkulationspumpen är i läge 2 kan jag får jag ett delta T på VB på ca 5-6 grader. Har jag den på läge 1 blir det istället ca 7-8 graders skillnad, vilket jag har förstått ska vara bättre. DOCK behöver jag vid läge ett höja RUM-värdet ett steg, vilket betyder högre framledningstemperatur.
Om du är nöjd annars kanske bäst du kör på steg 2 annars kan du köra på steg 1 och höja kurvan istället. Höjer du exempel rum värdet till 21 grader istället för rum 20 så höjer du framledningstemperatur med ca 3 grader men ökar du kurvan från exempel 38 till 39 så höjer du framledningstemperatur med 1 grad ca.Albin Fagerblom skrev:Jag håller på och "leker" med inställningarna på min värmepump hemma, och har då en fundering kring hastighet på cirkulationspump kontra framledningstemperatur på min Thermia Diplomat 8.
Ja, jag tänker att det borde vara bäst så... Känns som att de 3 graderna i framledningstemp borde göra större skillnad på elförbrukningen än det andra alternativet. Men det är ju bara min egna gissning
Du kan ju prova sänka kurvan 1 steg från exempel 40 til 39 och avvakta 1 dygn för att se om du märker någon skillnad med tanke på om du vill sänka värmekostnaderna.